Eljättarna backar - ersätter stormoffer

MIN EKONOMI

Malmö

Föreningen Elupproret segrade. På fredagen erbjöd eljättarna Sydkraft och Fortum sig att betala ersättning till alla de kunder som drabbades av kostnader på grund av strömlöshet efter stormen Gudruns härjningar i Sydsverige.

Därmed skrinlägger Elupprorets flera tusen medlemmar planerna på att väcka grupptalan mot Sydkraft för att få kompensation för alla extrakostnader som elavbrotten medförde.

Dessa kan vara förlorad arbetsförtjänst, utgifter för bränsle till mobila elaggregat, hotellvistelse, restaurangbesök och förlust i form av förstörd mat i frysen.

– En kovändning av kraftbolagen och totalseger för Elupproret. Det är precis det vi ville uppnå, säger Sixten Svensson, en av initiativtagarna bakom den ideella föreningen.

– Sydkraft och de andra bolagen har äntligen börjat tänka på sina kunder, inte bara på aktieägarna.

Ingen grupptalan

Enligt Sixten Svensson är grunden för en grupptalan mot Sydkraft borta. Men föreningen Elupproret blir kvar som påtryckargrupp och kanske tar upp kampen mot de höga nätavgifterna.

Sydkraft och Fortum mer eller mindre tvingades att göra helt om. De har tidigare enbart gått med på att betala extraersättning till kunder i områden där de ofrånkomligen haft så kallat kontrollansvar. Det vill säga ersättning till vissa men inte till andra. Men när de med hjälp av bland annat SMHI började räkna på stormstyrka, geografiska förutsättningar, skogsskador och annat som påverkade distributionen hamnade de i svåra, för att inte säga omöjliga, gränsdragningsproblem.

Dessutom saknade SMHI viktiga data eftersom även många väderstationer slogs ut i stormen.

– Fortums beslut att ersätta alla med extra utgifter fattades i torsdags på ett affärsledningsmöte i Helsingfors, berättar Lotta Larson, informationsdirektör på Fortum Distribution. Sydkraft fattade sitt beslut på fredagsmorgonen.

Samrådde inte

De två bolagen distribuerade sina pressmeddelanden om den delvis nya ersättningsreglerna med mindre än en timmes mellanrum men förnekar båda att de har samrått före besluten.

– Absolut inte, säger både Lotta Larson och Annette Brodin Rampe, affärsområdeschef på Sydkraft.

Sydkraft har hittills fått in ansökningar från 5000 kunder om ersättning på cirka 35 miljoner kronor förutom avbrottsersättningar på 120 miljoner. Vad notan nu kommer att sluta på vill inte Annette Brodin Rampe spekulera i.

Fortum har tidigare betalat ut goodwill-ersättningar till tusen abonnenter med 1000 kronor var och räknar med att de totala ersättningarna inte kommer att bli så mycket mer.

Thomas Hamberg/TT