Ny Saab-modell räddar fabrik i Trollhättan

– men 200 jobb försvinner sannolikt i Göteborg

MIN EKONOMI

General Motors lägger sannolikt ner Saabs växellådsfabrik med 200 anställda i Göteborg - men räddar fabriken i Trollhättan med en helt ny bilmodell.

Det sa GM-Europachefen Carl-Peter Forster vid ett lunchmöte på Arlanda i dag.

Trollhättefabrikens öde efter 2010 när 9-3-ersättaren börjar byggas i tyska Rüsselsheim har varit ovisst. Det har spekulerats om den kommande 9-5 eller nischbilar som cabrioleter och stadsjeepar skulle tillverkas i Trollhättan.

– Men att tillverka 9-5 i Trollhättan blir betydligt dyrare än i Rüsselsheim där vi kan tillverka 9-5 på samma löpande band som 9-3 och kommande Opel-modeller, säger Carl-Peter Forster.

– Och att bara bygga uddabilar i småserier är inte bra för Saabs märkesimage som svensk biltillverkare.

Därför lutar det åt att Trollhättan får bygga en helt ny Saabmodell efter 2010. Den ska dela teknik med kommande Opel Astra och får namnet 9-2.

– Vi räknar med en årsproduktion på över 150 000 bilar.

Mörkt för Göteborg

När det gäller växellådsfabriken i Göteborg ser det mörkare ut. GM har överkapacitet i sina växellådsfabriker i Europa och den svenska växellådan kan ersättas relativt snart, redan innan nuvarande Saab 9-5-modellen läggs ner.

– Beslutet ska tas inom tre månader, säger Carl-Peter Forster.

Robert Collin