Digital-bluffen

Så blir du blåst av tv-bolagen

MIN EKONOMI

Priserna i digital-tv-bolagens reklam stämmer inte.

-De döljer avgifter, säger Leif Törngren som anmält Boxer till Konsumentverket.

ANMÄLER Leif Törngren har tröttnat på digital-tv-bolagens reklam. Han har anmält Boxer till Konsumentverket. "De döljer avgifter", säger Törngren. Även Konsumentverket skärper nu tonen mot tv-distributörerna.
Foto: SVEN-OLOF ENGLUND
ANMÄLER Leif Törngren har tröttnat på digital-tv-bolagens reklam. Han har anmält Boxer till Konsumentverket. "De döljer avgifter", säger Törngren. Även Konsumentverket skärper nu tonen mot tv-distributörerna.

Nu begär Konsumentverket att branschen förklarar sig.

Konsumenterna har fått nog av vad de tycker är falsk marknadsföring, och hävdar i anmälningar att de stora tv-dis-tributörerna Boxer, Canal Digital och Viasat döljer extra avgifter som tillkommer när man tecknar abonnemang.

Döljer verkliga avgiften

- Boxer till exempel går ut med ett pris på 159 kronor i månaden. I själva verket är det en bit över 200 kronor. Den typen av marknadsföring får man inte ägna sig åt, säger Leif Törngren från Göteborg.

De priser som tv-distributörerna anger är oftast bara kostnaden för själva programpaketet. Startavgifter och särskilda avgifter för det smartcard som innehåller prenumerationsuppgifter hittar man bara om man läser det finstilta.

-Antalet anmälningar har ökat under året och vi kommer att skriva till de olika distributörerna och ta upp problemet, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket.

Kan driva ärendet vidare

Konsumentverket kan begära att bolagen ändrar sin marknadsföring. Om de inte gör det kan verket driva ärendet till marknadsdomstolen.

Av de stora tv-distributörerna är det i dag bara kabelbolaget Com hem som tagit bort den särskilda kortavgiften.

Peter Petersson