Svenska bönder får betala för danska Muhammed-krisen

Arla betalar mindre för mjölken efter storförluster

MIN EKONOMI

Köpenhamn

Dansk-svenska mejerijätten Arla, Europas största mejeriföretag, sänker mjölkpriset till bönderna med 4,1 öre per kilo mjölk.

Orsaken är de förluster på närmare en halv miljard kronor som företaget orsakats av bojkotter i Mellanöstern efter publiceringen av Muhammedteckningarna i Jyllands-Posten.

Sänkningen är dock inte tillräcklig för att täcka den väntade förlusten på 490 miljoner kronor. Men styrelsen vill i dagsläget begränsa inverkan på à contopriset till medlemmarna. Sänkningen beräknas motsvara 40 procent av förlusterna i Mellanöstern.

- Vi måste agera ansvarsfullt i den situation som företaget befinner sig i, samtidigt som vi så långt det bara är möjligt tar hänsyn till situationen för våra medlemmar, sade Arla Foods styrelseordförande Knud Erik Jensen efter tisdagens styrelsemöte i Köpenhamn.

Bojkotten kommer att påverka nivån på böndernas efterlikvid vid årets slut. Arla säger i ett pressmeddelande att styrelsen och ledning följer utvecklingen noggrant. Senast vid verksamhetsårets slut tar man ställning till hur årsresultatet för 2006 skall fördelas till följd av bojkotten.

"Inte Arlas fel"

Anders Eskhult är bonde i Husby Långhundra utanför Knivsta i Uppland med drygt 100 mjölkkor i stallet. Han blir inte glad men inte heller särskilt upprörd när han nås av Arlas besked om prissänkning.

- Det finns inga andra ägare till Arla än svenska och danska bönder. I en sådan här situation är det ägarna som får ta smällen.

Han säger sig i detta fall inte kunna kritisera Arla även om lönsamheten är hårt pressad.

- Det har jag gjort i så många andra fall, för ineffektivitet och dålig marknadsföring. Men detta är helt utan Arlas förskyllan, säger han till TT.

Anders Eskhult levererar ungefär en miljon kilo mjölk om året så för hans del motsvarar sänkningen 41 000 kronor på ett år.

Bra i övrigt

Han säger sig ha förståelse för arabernas bojkott av danska mejeriprodukter.

- Jag har bojkottat själv. Köpte inte franska viner när stolliga fransmän sprängde atombomber i Söderhavet, säger han.

Bortsett från förlusterna i Mellanöstern går det bra för Arla.

- Våra strategiska satsningar ser ut att vara de rätta och försäljningen för januari ligger lite högre än väntat, säger koncernchefen Peder Tuborgh.

Lennart Hansson/TT