Börsen stoppade Scaniahandeln efter budrykten

MIN EKONOMI

Stockholm

Ryktena om att den tyska lastbilstillverkaren Man planerar att lägga ett bud på Scania innebar att Scaniaaktien rusade med nästan 10 procent.

Börsen stoppade handeln sent på tisdagseftermiddagen.

- Vi tog beslutet att stoppa handeln, baserat på att kursen drog i väg så pass mycket och annan information som vi tagit del av, säger Anders Ackebo, chef för Stockholmsbörsens bolags- och kursövervakning till TT.

Scania ville sent på tisdagseftermiddagen inte kommentera budryktena och det vill heller inte storägarna Volkswagen eller Investor göra.

Volkswagen är största ägare i Scania med 34 procent av rösterna och 18,7 procent av kapitalet. Scanias näst största ägare är Investor, med 19,3 procent av rösterna och 10,8 procent av kapitalet, enligt SIS Ägarservice.

Lyckad sammanslagning

Bedömare som TT talat tycker att en sammanslagning av Man och Scania kan bli en lyckad kombination

- De passar nog rätt så bra ihop. Och det har ju varit lite överlappningar mellan bolagen, med chefer som gått från den ena till den andra, säger Christer Karlsson, analytiker av fordonsbranschen och professor på Copenhagen Business School.

- Det har legat lite i luften i bland att de där två skulle kunna börja. Om de passar perfekt vet jag inte, men det har pratats om det i flera år.

- Det finns också ett fortsatt omstruktureringsbehov i branschen, så det är inte omöjligt att det går att få till lite skalfördelar när det gäller motorer och hytter och sådant som behövs i den här branschen.

TT: Vad skulle en fusion mellan Man och Scania innebära för Volvo?

- Inte så våldsamt mycket. Volvo är ändå näst störst i världen och en helt annan typ än det här företaget, även om de går ihop. De är lite mer regionala spelare än Volvo, säger Christer Karlsson.

- Det är möjligt att de får en lite starkare position skalekonomiskt och de kan ge lite tuffare konkurrens för Volvo i Mellaneuropa.

Logiska rykten

Man är Europas tredje största lastbilstillverkare. Scania är nummer fyra i Europa.

- Ryktena är inte osannolika. Det finns en viss logik bakom dem tycker jag, säger Anders Bruzelius, analytiker på Swedbank Markets.

- De kompletterar varandra geografiskt. Produktmässigt har Man ett par produkter som Scania kan vara intresserade av.

TT: Hur matchar de Volvo i Europa?

- De skulle bli ungefär lika stora som Volvo räknat i marknadsandelar. Det kan skilja någon procentenhet hit eller dit, säger Bruzelius.

TT