”Tysk lastbilsjätte köper Scania”

Scania: Anledning att tro på ett bud

MIN EKONOMI

Stockholm

Det tyska lastbilsföretaget MAN kommer att köpa Investors andel i den svenska lastbilstillverkaren Scania. Det hävdar Dagens Industri.

Rykten om ett förestående bud på Scania snurrade under hela gårdagen, och handeln med aktien stoppades på Stockholmsbörsen.

Enligt Dagens Industri kommer Investor att sälja sina drygt 10 procent av aktierna till MAN, medan den andra storägaren Volkswagen behåller sina. Scania blir tyskt.

Dagens Industris uppgifter stöds av Scania AB, som på tisdagskvällen bröt tystnaden och medgav att det finns en "skälig anledning" att tro att MAN kommer att lägga ett bud. Företaget meddelade också Stockholmsbörsen detta på tisdagsmorgonen, skriver Scania i ett pressmeddelande.

Under eftermiddagen stoppades handeln med Scaniaaktien.

Börsstoppet kom efter att aktien rusade i höjden med nästan 10 procent.

– Vi tog beslutet att stoppa handeln, baserat på att kursen drog i väg så pass mycket och annan information som vi tagit del av, säger Anders Ackebo, chef för Stockholmsbörsens bolags- och kursövervakning till TT.

Lyckad sammanslagning

Bedömare som TT talat tycker att en sammanslagning av MAN och Scania kan bli en lyckad kombination

– De passar nog rätt så bra ihop. Och det har ju varit lite överlappningar mellan bolagen, med chefer som gått från den ena till den andra, säger Christer Karlsson, analytiker av fordonsbranschen och professor på Copenhagen Business School.

– Det har legat lite i luften i bland att de där två skulle kunna börja. Om de passar perfekt vet jag inte, men det har pratats om det i flera år.

– Det finns också ett fortsatt omstruktureringsbehov i branschen, så det är inte omöjligt att det går att få till lite skalfördelar när det gäller motorer och hytter och sådant som behövs i den här branschen.

TT: Vad skulle en fusion mellan MAN och Scania innebära för Volvo?

– Inte så våldsamt mycket. Volvo är ändå näst störst i världen och en helt annan typ än det här företaget, även om de går ihop. De är lite mer regionala spelare än Volvo, säger Christer Karlsson.

– Det är möjligt att de får en lite starkare position skalekonomiskt och de kan ge lite tuffare konkurrens för Volvo i Mellaneuropa.

Logiska rykten

MAN är Europas tredje största lastbilstillverkare. Scania är nummer fyra i Europa.

– Ryktena är inte osannolika. Det finns en viss logik bakom dem tycker jag, säger Anders Bruzelius, analytiker på Swedbank Markets.

– De kompletterar varandra geografiskt. Produktmässigt har Man ett par produkter som Scania kan vara intresserade av.

TT: Hur matchar de Volvo i Europa?

– De skulle bli ungefär lika stora som Volvo räknat i marknadsandelar. Det kan skilja någon procentenhet hit eller dit, säger Bruzelius.

Daniel Wiklander, TT