Krockad bil blev slaktad

Försäkringsbolaget vägrar betala – nu har Mercans ägare förlorat 220 000 kr

1 av 3 | Foto: LINA BOSTRÖM EINARSSON
ALLT ÄR BORTA Pål Örnborg är sonen som körde sin mammas Mercedes och krockade den. Nu betraktar han resterna av bilen på verkstaden.
MIN EKONOMI

Först vägrade försäkringsbolaget ersätta skadorna på bilen – eftersom sonen hade kört den.

Sedan slaktades bilen bit för bit medan den stod kvar hos verkstaden.

– Jag har förlorat 220 000 kronor, säger Denise Örnborg, 52.

För drygt ett år sedan ägde hon ett riktigt lyxåk, en Mercedes E55 AMG med flera hundra hästkrafter.

Men så lånade hennes son bilen – och krockade. Bilen blev svårt skadad och Salus Ansvar bestämde sig för att inte reparera den.

– De erbjöd mig 160 000 kronor i ersättning. Jag tänkte på det några dagar och ringde tillbaka. Då hade de plötsligt bestämt sig för att inte lämna någon ersättning alls, säger hon.

”Sonen ägare”

Salus Ansvar tror nämligen inte att bilen är hennes. Enligt dem är det egentligen sonen, Pål Örnborg, som äger bilen.

– Det är vanligt att yngre personer skriver över sina bilar på anhöriga för att få lägre försäkringspremier. När man gör så gäller inte försäkringen, säger Peter Mörk, skadechef på Svenska konsumentförsäkringar AB vars försäkringar Salus Ansvar säljer.

Trots att Denise Örnborg visat kvitto på bilen och ett uttagsbesked från sitt bankkonto på köpesumman tror inte bolaget på henne.

Och det anser sig inte heller behöva bevisa sin sak.

– Det är försäkringstagaren som ska styrka rätten till ersättning, säger Peter Mörk.

Känner sig liten

Nästa steg för att få ut ersättning är att släpa försäkringsbolaget inför domstol. Men det vet inte Denise Örnborg om hon törs.

– Man känner sig ganska liten inför ett försäkringsbolag. Och tänk om jag förlorar, då måste jag betala hela rättegångskostnaden också, säger hon.

Därför står bilen kvar hos verkstaden där den under tiden har slaktats bit för bit.

Enligt sonen Pål Örnberg, som efter bästa förmåga försökt hjälpa sin mamma med hennes bilproblem, återstår nu delar till ett värde av tusen kronor.

På verkstaden, Märsta bilriktning AB, anser man sig inte ha något ansvar för att bildelar stulits.

”Inte vårt ansvar”

– När försäkringsbolaget nekade ersättning informerade vi ägaren om att bilen måste flyttas. Att det stjäls delar från den när den står kvar här månad efter månad är inte vårt ansvar, säger verkstadschef Bo Lindh.

Olle Castelius