Telefonsäljare lurade Maria

I dag tvingas hon betala för två mobiltelefoner

MIN EKONOMI

Maria Steen i Högsby blev lurad när hon skulle köpa mobil till sin dotter.

– Det händer oftare än det borde, säger Mattias Grafström, vd för Konsumenternas tele- och internetbyrå.

händer ofta Maria Steen och hennes dotter Frida, 9, måste i dag betala för ett abonnemang som de inte har beställt.
Foto: mattias johansson
händer ofta Maria Steen och hennes dotter Frida, 9, måste i dag betala för ett abonnemang som de inte har beställt.

Säljaren från Telenor lockade med en rosa, flickig kameramobil.

– Min dotter Frida hade redan en mobil med abonnemang från Telenor. Jag sa tydligt till säljaren att jag först ville avsluta det, berättar Maria Steen.

Det gick bra, sa säljaren. Frida, 9, kunde behålla sitt sim-kort och sitt mobilnummer. Det gamla abonnemanget skulle avslutas och det nya träda i kraft snarast.

149 kronor extra

Allt verkade okej, tills Maria plötsligt fick hem två fakturor från Telenor – för två olika abonnemang. Det visade sig att det gamla abonnemanget inte alls hade blivit avstängt. Det går ut först i oktober 2007.

Nu sitter Maria med ett extra abonnemang för 149 kronor i månaden. Som hon inte använder.

– Jag kände mig extremt lurad. Och på Telenors kundtjänst sa de att de inte kunde göra någonting, säger Maria.

Enligt Elisabeth Peterson, informationschef på Telenor, är sådant här sällsynt.

– Men jag kan inte kommentera det här specifika fallet. Jag ska kolla upp det under måndagen. Om det stämmer ska Maria få avsluta sitt abonnemang, lovar hon.

Många är lurade

Har ni kommit på säljare med att försöka lura folk?

– Det vill jag inte kommentera. Missförstånd kan naturligtvis uppstå och alla kan göra fel.

Många känner sig lurade av mobiloperatörernas säljare. Konsumenternas tele- och informationsbyrå får upp till tio klagomål i veckan. Ofta om säljare ute i köpcentrum och gallerior.

– Problemet är att ord oftast står mot ord. Går det inte att bevisa att säljaren lovade något är det svårt att få rätt. Därför är det bra att få säljaren att skriva ner sina löften, råder Mattias Grafström.

Så genomskådar du försäljaren

Emma Patel