Konkursrisk om lånehjälpen dröjer

MIN EKONOMI

Hjälpen från staten till krisdrabbade underleverantörer till fordonsindustrin riskerar att komma för sent.

– I väntan på regler för lånen kommer företag att gå i konkurs, säger Svenåke Berglie.

Han är vd för FKG, före detta Fordonskomponentgruppen, och konstaterar att det är bråttom.

– En del företag måste ha hjälp innan året är slut, säger han till TT.

Enligt Berglie har de flesta av landets cirka tusen underleverantörer allvarliga likviditetsproblem.

Det har gått snabbt utför när både personbils- och lastbilstillverkarna drastiskt minskat sin produktion. De extra långa jul- och nyårsstängningarna hos tillverkarna riskerar att bli dödsstöten för många.

Därför vill FKG skynda på utbetalningarna från regeringens bilpaket där fem miljarder kronor har avsatts till så kallade undsättningslån till företag i ekonomisk kris. Paketet godkändes av riksdagen i torsdags och redan har mellan tio och 15 underleverantörer ansökt om lån. Trots att de inte vet vilka kriterier som gäller, mer än att EU:s riktlinjer om statligt stöd ska gälla och att det ska finnas fullgoda säkerheter.

Det finns ännu inte någon myndighet utsedd att administrera ansökningarna.

– Regeringen har pratat om att det ska göras i början av nästa år. Det låter behagligt långsamt, men så långsamma kan vi inte vara, säger Svenåke Berglie, som har erbjudit näringsdepartementet hjälp från FKG för att skynda på processen.

Enligt SVT:s Rapport är ett kriterium som diskuteras att företag som ska komma ifråga för räddningslånen måste tillverka något unikt, som inte någon annan kan leverera till bilindustrin. En tanke som Svenåke Berglie tycker låter befängd.

– Det är fullständigt orealistiskt. Då kommer det att ta hela nästa år att utreda vilka som ska få lån eller inte och under tiden kommer företagen att ha gått i konkurs för länge sedan, säger han.

TT