Varför inte göra räkningen enkel?

MIN EKONOMI

Det finns många anledningar till att jag inte gillar elräkningen.

Först och främst verkar den bara bli dyrare och dyrare.

Sen blir den aldrig lättare att förstå, vad än mitt elbolag skriver i sina återkommande brev.

Och till sist är det mitt helt irrationella argument. Elmätaren är en ful stor sak på hallväggen som möter mig varje dag när jag kommer hem från jobbet.

Vad jag inte kan förstå är varför det ska vara så svårt att skicka ut en begriplig räkning. Nu får vi hoppas att det blir bättre när mitt elbolag lägger om och bara ska ta betalt för faktisk förbrukning. I dag fick jag med posten ett brev med sex sidor tätskrivet, finstilt om vårt nya avtal. Om jag hade fått skriva vårt avtal lovar jag att det hade blivit mycket kortare och enklare.

Tidigare var det förskottsbetalning som reglerades i efterhand efter faktisk förbrukning. När sedan priset höjdes kunde räkningen bestå av åtta-tio rader med olika kostnadsposter. Retroaktiv höjning av tidigare preliminär förbrukning enligt olika rörliga priser tillsammans med en prisjustering i efterhand på varje post – smaka på det!

Jag har suttit i ett par långa samtal med kundtjänsten för att få hjälp att kontrollräkna min räkning. Men jag har ändå aldrig klarat av det, utan till slut bara betalat det som står på räkningen.

Nu är löftet från elbolaget att jag bara ska betala faktisk förbrukning. Och räkningarna är lovade att komma med högst tre månaders intervaller. Det är bra. Jag har pratat med flera som fått kallduschar på många tusenlappar när den preliminärt debiterade förbrukningen visade sig vara mycket högre vid en avläsning som kom efter ett år eller mer.

Det tredje löftet gäller när räkningen kommer. Nu ska den vara betald någon gång efter den 25:e och jag ska alltid ha minst 15 dagar på mig att betala från det att jag får räkningen. Det är bra. Hoppas också att den inte skickas ut alldeles för lång tid i förväg. Det brukar telefonbolaget göra. För när den kommer mer än en månad innan den ska betalas följer den lätt med i närmaste skörd. Det kan ge många fina räntekronor till telefonbolaget om det sätts i system. Men det gör man väl inte?

Jag instämmer med Aftonbladets läsare som förra veckan röstat fram elräkningen som den minst populära räkningen. Även om den inte är den största i min hushållskassa så är det den jag ogillar mest.

Vi får väl se om det sexsidiga avtalet gör saken bättre. Till dess ska jag i alla fall ha fått upp skåpet som ska dölja den fula elmätaren.

Annika Creutzer