Obama: Det räcker inte, biljättar

MIN EKONOMI

Biljättarna GM och Chryslers nya omstruktureringsplaner räcker inte. Saab-ägaren GM får två månader på sig att ta fram ännu vassare åtgärder, Chrysler får en månad på sig att gå ihop med Fiat. Annars blir det konkurs, klargör USA:s president Barack Obama.

– Vi kan inte, vi får inte, och vi kommer inte låta vår bilindustri gå upp i rök, sade president Obama på måndagen i ett direktsänt tal som pendlade mellan hopp och förtvivlan.

– Men vi kan heller inte fortsätta att ursäkta dåliga beslut. Och vi kan inte låta vår bilbranschs överlevnad hänga på ett oändligt flöde av skattepengar.

Därför krävs det nya krafter, sade Obama i Vita huset, och bekräftade att GM-chefen Rick Wagoner har fått sparken. Experter invände dock omedelbart att ersättaren Fritz Henderson, som med sina 50 år är sex år yngre än Wagoner, också är en veteran i GM-toppen som varit med om de senaste årens ”dåliga beslut”.

Skrotningspremier

Obama höll sitt tal efter det att hans särskilda bilkriskommitté underkänt de rekonstruktionsplaner Chrysler och GM lämnat in, ett krav från i december då de båda företagen fick sammanlagt 17,4 miljarder dollar i nödlån. Ford, den tredje amerikanska biljätten och ägare till Volvo Personvagnar, har sagt sig ha tillräckligt med kapital för att överleva utan federalt stöd.

Värst är läget enligt kommittén för Chrysler – koncernen kan helt enkelt inte överleva. Men Obama-regeringen ger en sista frist på 30 dygn för att en tänkt fusion med Fiat ska kunna bli av. Fiat är ju italienskt, men beskrevs av Obama som ett ”internationellt företag” som framgångsrikt hanterat krisen.

Han tog också upp att höga skrotningspremier för bilister som köper nytt varit ett framgångsrikt krisvapen i Europa – läs: Tyskland – och lovade att något liknande ska tas fram även i USA. Däremot nämndes varken tyska Opel eller svenska Saab i talet.

GM får dubbelt så lång tid på sig, alltså till slutet av maj, att under ledning av den nyutnämnde koncernchefen Henderson ta fram en ny affärsplan som ger hopp om långsiktig överlevnad.

Ned på börsen

Annars väntar konkurs, signalerade Obama. Att han faktiskt tog det fruktade ordet i sin mun förvånade många, även om presidenten var noga med att påpeka att ”användandet av konkurslagarna” skulle göras utan att verksamheten stoppas.

Obama syftade på ”kapitel elva”, ett konkursskydd i USA som innebär att alla ekonomiska krav hamnar hos en speciell domstol medan man försöker rekonstruera företaget.

GM har sökt ytterligare 16 miljarder dollar och Chrysler 6 miljarder i nödlån. Men för tillfället lovar regeringen bara att se till att de klarar den löpande driften, och Obama påpekade att garantierna för bilköpare nu är ”kanske bättre än någonsin” eftersom de backas upp av staten.

Men GM fortsätter att ta stryk på börsen. Aktien har förlorat 95 procent av sitt värde sedan Wagoner tog över som koncernchef för drygt åtta år sedan, och på måndagen fortsatte den ned med cirka 20 procent i New York.

Ford backade också något på börsen. Chrysler kontrolleras av riskkapitalbolaget Cerberus Capital Management och är alltså inte börsnoterat.

TT