Idén bygger på att vi inte kan säga nej

MIN EKONOMI

Det är svårt att säga nej till ­barnen och vännerna.

Det vet företagen – så jul­tidningsförsäljningen och ­home­parties är utmärkta sätt för dem att tjäna pengar.

Det kom tre erbjudanden samma dag. Alla ville att min nioåriga dotter ska börja sälja jultidningar. Givetvis var alla tre erbjudanden adresserade till mig. Men budskapet var helt klart riktat till ett barn. Ögonen tindrade på henne. Alla fina saker som hon skulle få.

Det tog någon timme att förklara att jag inte vill att hon ska knacka dörr på kvällarna för att sälja överprissatta produkter.

Vi tittade igenom katalogerna och räknade på premiesystem. Hon förstod vilket ansvar det var att hantera kanske tusentals kronor. Och hon förstod till slut att jag absolut inte vill hindra henne från att tjäna pengar på eget arbete. Men att det här inte var ett bra sätt.

Det finns säkert många som inte håller med mig, som har börjat sin bana som framgångsrika entreprenörer med att sälja jultidningar.

Men vi måste fråga oss varför det är så attraktivt för företagen att skicka ut barn. Jag kan inte se det på annat sätt än att företagen vet att vi har svårare att säga nej till våra egna barn och andra barn i grannskapet. Vi köper tidningar och böcker till priser som vi annars inte skulle acceptera. Eller som en kollega uttrycker det: ”Jag köper av den första som kommer. Sedan kan jag avfärda alla de andra med att jag redan har köpt. ”

För vem vill ifrågasätta erbjudandet? Ta bara ett av många exempel på priserna. Lasse Maja-deckaren ”Kyrkomysteriet” kostar i en av katalogerna 119 kronor. På Bokus kostar samma bok 87 kronor. Herman Lindqvists senaste bok ”Jean Bernadotte” säljs för 195 kronor med angivet ordinarie pris 299 kronor. Men på Bokus handlar jag den för 179 kronor. Något är kanske billigare. Men överlag är det dyrt och dessutom är det samma produkter som säljs år efter år.

En annan lönsam bransch är homeparties. Vi bjuds hem till en väninna (för det är nästan bara kvinnor som sysslar med detta). Hon får en gåva för att hon ordnar partyt. Och även här handlar det om att det är svårare att säja nej till någon vi känner än till en anonym säljare.

Jag har tittat i några homeparties-kataloger under åren. Men när jag ska fräscha upp minnet och kontrollera priserna upptäcker jag att det mesta går att läsa på företagens hemsidor - utom vad produkterna kostar. Vad jag kommer ihåg är tiopacken med färgade värmeljus för 80 kronor, dubbelt mot på Ikea. Eller den glittrande ljusstaken för 189 kronor. En liknande finns för 39 kronor på Indiska.

Och visst är det kul att träffas och visst är det kul att shoppa. Och visst vill vi uppfattas som generösa och inte snåla.

Men vi ska veta att dessa affärsidéer bygger på att utnyttja vår oförmåga att säga nej till nära och kära.

FAKTA

Läsarfrågan

Jag undrar, om jag dör, tar mina barn över mina lån?

Eva H

Annika: Nej, dina lån betalas med tillgångar i dödsboet. Överstiger skulderna tillgångarna så försätts dödsboet i konkurs och alla kvarvarande skulder avskrivs. Då får dina barn ingenting. Men de riskerar aldrig att behöva betala dina skulder.

Annika Creutzer, Chefredaktör för E24:s privatekonomiska sajt Pengar24