Säg nej tack till den extra försäkringen

MIN EKONOMI

Köp inte tilläggsförsäkringen du erbjuds i affären.

I de allra flesta fall är den en helt onödig utgift.

Du har tillräckligt skydd i hemförsäkringen och i lagen.

Det är lätt att falla för säljarens förslag om den utmärkta försäkringen du kan teckna för TV:n, tvättmaskinen, datorn eller något annat du står vid disken för att betala. Det låter så bra och så nödvändigt.

Men tänk på att butiken, och ibland även säljaren, får provision på försäljningen av försäkringen. Konsumentverket är starkt kritisk till hur butikskedjor säljer dessa försäkringar. I en granskning, som verket gjort tillsammans med Finansinspektionen, fick kedjorna Siba, Onoff, Expert och El­giganten allvarlig kritik. Säljarna berättar inte alltid vilka nackdelarna också är med försäkringen, vilket försäkringsbolag som står bakom och ger inte korrekt muntlig och skriftlig information. Konsumentverket kommer att följa upp och se om butikskedjorna sköter sig. Annars väntar Marknadsdomstolen.

Som konsumenter har vi skydd på många sätt.

Först och främst är det butikens ­eller tillverkarens frivilliga garanti. Under den tid som garantin gäller ska varan fungera. Undantaget är om du har hanterat varan vårdslöst eller på fel sätt.

Det andra skyddet är Konsumentköplagen. Under tre år ger lagen ett bra skydd om varan går sönder på grund av fel som fanns redan från ­början. Du måste reklamera varan ­inom två månader från det att du märkte felet. När du har reklamerat varan ska den repareras utan kostnad för dig. Du behöver inte acceptera mer än två vändor till reparation. Kan varan inte lagas har du rätt att få pengarna tillbaka eller annan likvärdig ­vara. I vissa fall kan du även få skadestånd.

Konsumentköplagens regler kan ­inte avtalas bort. Tänk på att spara kvittot!

Det tredje skyddet är hemförsäkringen. Den vanliga hemförsäkringen täcker om varan skadas vid brand ­eller blir stulen. Vissa hushållsmaskiner får du också ersättning för om de går sönder men då med avdrag för ­ålder.

Har du kompletterat med en allriskförsäkring får du även ersättning för plötslig och oförutsedd händelse. Det kan vara om du eller någon annan i familjen exempelvis välter TV:n, spiller kaffe på datorns tangentbord eller om ett barn stoppar in något i DVD:n.

Ett tillägg för allrisk i hemförsäkringen brukar kosta ett par hundra ­kronor (sätts individuellt) och gäller för i stort sett alla dina apparater

i hem och kök. Den maximala ersättningen är 30?000 till 75?000 kronor ­beroende på bolag.

Men i vissa fall kan specialförsäkringen vara bra. Framför allt om du köper en mycket dyr vara som ska ­hålla under många år och som det kan bli många, komplicerade fel på. Det kan ibland vara lättare att få den reparerad om du har en specialförsäkring. De tecknas dock för varje vara och kan därför bli en stor utgift om du försäkrar varje pryl du köper. Du får också erbjudande om att förlänga försäkringen mot en ny avgift.

Läs igenom alla villkor noga och tänk på att priset ska vara rimligt i förhållande till det skydd du får. Låt dig framför allt inte stressas i julklappshandeln. Har du köpt en specialförsäkring och ångrar dig har du rätt att säga upp försäkringen inom 30 dagar.

FAKTA

Läsarfrågan

När fastställs brytpunkten för den statliga skatten 2010 och vilken blir den??

Hagh

Annika: Det är klart. Gränsen för statlig skatt höjs från 380 200 kronor till 384 200 kronor i taxerad årsinkomst (efter dina avdrag men före grundavdraget). Under denna gräns betalar du bara kommunal skatt. Gränsen för 25-procentig statlig skatt, så kallad värnskatt, höjs från 538 800 kronor till 544 600 kronor.

Annika Creutzer, chefredaktör för E24:s privatekonomiska sajt Pengar24