Stenbeck har vänt Kinnevik

MIN EKONOMI

Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik redovisar en vinst efter skatt på 6 834 miljoner kronor för det första kvartalet i år.

Motsvarande kvartal i fjol gjorde bolaget en förlust på 1 952 miljoner kronor.

Börsportföljen för koncernens noterade kärninnehav var den 31 mars värd 47 662 miljoner kronor, en ökning med 16 procent jämfört med utgången av föregående kvartal.

För Korsnäs redovisas ett rörelseresultat på 199 miljoner kronor, en ökning med 66 procent.

Starkt resultat

Vd Mia Brunell Livfors är nöjd med hur Kinneviks portfölj utvecklats.

"Vårt substansvärde ökade med 16 procent till 52,1 miljarder kronor och både Korsnäs och våra noterade kärninnehav redovisade ökad försäljning. Kinneviks finansiella position kommer att stärkas ytterligare av en föreslagen extrautdelning från Millicom, och alla våra innehav är väl positionerade för att fortsätta ta marknadsandelar när ekonomin långsamt förbättras", skriver hon i rapporten.

– Vi är glada att kunna redovisa ett mycket starkt resultat för det första kvartalet. Hela bolagsgruppen har utvecklats bättre än börsen. De utvecklas också väldigt bra operativt, samtidigt som de är finansiellt starka, säger Mia Brunell Livfors, Kinneviks vd.

Hon ser överlag positivt på konjunkturläget, även om det finns en del orosmoln i Sydeuropa och Baltikum. Därtill kommer strejken mot helägda Korsnäs, där produktionen står helt still i Gävle.

Positiv tillväxt

Annonsmarknaden har stabiliserats på många håll för Kinneviks mediebolag.

– De allra flesta länder visar positiv tillväxt i försäljningen. Och vi har också gjort bra insatser och tagit marknadsandelar i många länder, säger Brunell Livfors.

– Men så har vi ju Baltikum, Grekland och även Danmark, där utvecklingen fortfarande är svag.

Hon lyfter samtidigt fram exponeringen mot utvecklingsländer som viktig. Mer än 50 procent av Kinneviksbolagens verksamhet finns i dag i utvecklingsländer, enligt Brunell Livfors.

– Vi finns i mer än 60 länder och det är ändå utvecklingsländerna som kommer att växa snabbast när konjunkturen vänder.

– Även Korsnäs har haft ett starkt kvartal och ökat resultatet med 65 procent, trots två produktionsstopp. Marknadsläget ser bättre ut än vad det gjorde 2009. Orderingången är bättre. Och nu blir det sänkta lager efter strejken, säger Brunell Livfors.

Förlorar fem miljoner per dag

Hur hårt den pågående strejken mot Korsnäs-fabriken i Gävle kommer att slå mot resultatet under andra kvartalet är för tidigt att avgöra.

– Det är klart att det slår mot oss. Vi tappar ungefär 5 miljoner kronor per dag.

Ersättning för strejkkostnaderna kommer att betalas ut av Svenskt Näringsliv, men de direkta kostnaderna är inte vad som oroar Mia Brunell Livfors mest:

– Det värsta är hur det påverkar förtroendet hos kunderna i framtiden. Det är viktigt att strejken blir så kortvarig som möjligt.

Om ingen uppgörelse går att nå med facket kommer produktionen på Frövi-fabriken också att stoppas av stridsåtgärder från och med måndag nästa vecka.

– Vi hoppas verkligen att det löser sig innan dess, säger Brunell Livfors.

Extrautdelningar

Under den globala lågkonjunkturen, sedan finanskrisen 2008, har Kinnevik-bolag varit inblandade i flera strukturaffärer. Bland annat köpte Tele 2 nyligen en operatör i Kazakstan. Och MTG har köpt en betal-tv-plattform i Ryssland.

Men Brunell Livfors pratar i dagsläget hellre om utdelningar till ägarna än möjliga förvärv.

– Vi har sett förslag på extrautdelning från både Tele 2 och Millicom. Och MTG har för avsikt att dela ut CDON till aktieägarna.

Dessutom, tillägger hon, har Kinnevik som riktmärke att starta upp bolag från grunden i stället för att göra förvärv av färdiga projekt.

– Då är vi inte lika beroende av om det är en het förvärvsmarknad eller inte. Vi går ofta in i ett väldigt tidigt skede och bygger upp bolagen själva, säger hon.

In på nya marknader

Brunell Livfors är nöjd med branschmixen i portföljen, men utesluter inte kliv in i nya projekt på nya marknader som dyker upp.

– Förutom telekom, media och pappersindustrin har vi ju redan fyra fokusområden där vi tittar på nya investeringar. Det ena är online, som vi tycker är en outvecklad marknad när det gäller sökverksamhet och e-handel.

Hon nämner även mikrofinansiering och jordbruksprojekt i utvecklingsländer samt projekt inom bioenergi, som den växande pelletstillverkningen i Lettland.

– Vi har några områden där vi ser att det är relativt små och fragmenterade marknader i dag, där vi både ser tillväxt och tror vi kan skapa bra värden.

TT