Flygstrejk i morgon

MIN EKONOMI

Inrikesflyget stannar i morgon när Pilotförbundet tar ut sina medlemmar i strejk.

Utrikesflyget berörs också.

Omkring 23 000 passagerare drabbas.

Strejken är uppdelad i två delar.

Dels strejkar piloterna på regionalflygbolagen Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg. Den strejken inleds klockan 04 i morgon bitti och sträcker sig till 23. Det är egentligen återstoden av en tredagarsstrejk som tidigare har skjutits upp.

Dessutom är det en sympatistrejk, som slår hårt mot bolag som SAS och Malmö Aviation. Den strejken varar från klockan 05 till 13 i morgon.

Under åtta timmar fram till klockan 13 står alltså i stort sett allt inrikesflyg på marken. Utrikesavgångar med svenska piloter under den tiden ställs också in eller skjuts upp till efter klockan 13. För SAS del innebär det ungefär 30 inställda utrikesavgångar.

Sammanlagt drabbas runt 23 000 passagerare på 230 avgångar.

Inga ytterligare varsel är lagda.

Oense om bemanning

Den stora knäckfrågan i förhandlingarna är bemanningsfrågan.

Flygbolaget Avia Express (som flyger åt bland annat Skyways) har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli. I stället vill bolaget hyra in piloter utifrån, vilket innebär sämre villkor för de som hyrs in, enligt pilotfacket.

Den senaste tiden har pilotfacket och flygarbetsgivarna suttit i hårda förhandlingar för att nå en kompromiss vad gäller Avia Express.

Flygarbetsgivarnas VD Peter Jeppsson säger att beslutet om strejk är beklagligt. Enligt honom har frågan om inhyrning till Avia Express lösts genom erbjudande om återanställning av 40 piloter och kollektivavtal i linje med övriga arbetsmarknaden.

– Nu tar piloterna ut hela branschen som gisslan för ett enda företags skull, skriver han i ett pressmeddelande.

”Det är lögn”

Den versionen tycker pilotfacket är lögnaktig och provocerande.

– Själva kärnfrågan är om arbetsgivaren ska ha rätten att definiera och säga upp personal med hänvisning till arbetsbrist och sedan kunna rekrytera extern personal. I den frågan står vi också långt ifrån varandra, säger Pilotföreningens ordförande Gunnar Mandahl.

– Sedan vill de kunna hyra in piloter som har egna bolag för att på det sättet kunna kringgå las och kollektivavtal. Släpper vi den här frågan, som gäller regionalflygets avtalsområde, finns det risk för att den här företeelsen sprider sig till resten av flygbranschen.

Han säger att facket erbjöd sig att sänka lönerna med 10 procent för att nå en lösning.

– Men vi fick ingen respons på vårt erbjudande.

Mer buss och tåg

Samtidigt meddelar Swebus att man sätter in extrabussar för att möta ökad efterfrågan. Bussbolaget kommer att förstärka trafiken mellan Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo.

Även SJ kör utökad trafik. Det blir förlängda tåg framför allt på stambanorna mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö.

– I sådana här lägen plockar man fram det man har. Det är ”all in” kan man säga, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

FAKTA

Rättigheter vid inställda flyg

En resenär har rätt att välja mellan att få pengarna tillbaka eller boka om biljetten – med samma eller annat flygbolag.

Ombokning har alla resenärer rätt till oavsett biljettyp. Vid resor inom Sverige kan man bli ombokad till tåg eller buss. Villkoret är "med likvärdiga transportvillkor".

Vid ombokning som leder till försening är flygbolaget skyldigt att kostnadsfritt bistå resenären med mat, dryck och logi. Flygbolaget ska även informera om resenärernas rättigheter.

En resenär som blivit nekad kompensation kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Källa: Henrik Hoffmeister, jurist, Konsumentverket. (TT)