Strejken inledd – 23 000 drabbas

Hälften av alla som inte kommer iväg är SAS-kunder

HYRPILOT  Konflikten handlar främst om rätten till återanställning för uppsagda piloter. Avia Express har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån – vilket innebär sämre villkor för de piloter som hyrs in.
HYRPILOT  Konflikten handlar främst om rätten till återanställning för uppsagda piloter. Avia Express har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån – vilket innebär sämre villkor för de piloter som hyrs in.
MIN EKONOMI

Det är ödsligt på Sveriges flygplatser.

23 000 människor drabbas nu under förmiddagen av pilotstrejken.

– Vi har väntat här sedan i går kväll. Vi hoppas kunna flyga i morgon om de inte strejkar då, säger Linda Castegård till TT.

ÖDSLIGT  Det gapar tomt på Arlanda och övriga flygplatser i Sverige nu på morgonen. Över 23 000 resenärer drabbas av strejken.
ÖDSLIGT  Det gapar tomt på Arlanda och övriga flygplatser i Sverige nu på morgonen. Över 23 000 resenärer drabbas av strejken.

Strax efter klockan sex är det väldigt ödsligt i terminal fyra på Arlanda. Det är tomt vid incheckningsdiskar och automater, berättar TT:s reporter från flygplatsen. Enligt informationsskyltarna är samtliga morgonens inrikesavgångar inställda och ankommande plan är inställda eller beräknade att landa först i eftermiddag.

Ett tiotal resenärer väntar på plats. Linda Castegård från Linköping är en av dem. Hon skulle tillsammans med två väninnor ha flugit till charterorten Magaluf, men har nu blivit strandade och de har inte fått något besked om när de kan komma iväg.

– Vi har väntat här sedan i går kväll. Vi hoppas kunna flyga i morgon om de inte strejkar då, säger Linda Castegård.

”Jag är förbannad”

Lennart Pettersson från Luleå står också på Arlanda. Han skulle ha åkt till Palma med Norwegian, men fick besked nu på morgonen att det inte blir någon resa.

Han är besviken på att han inte tycker sig fått tillräcklig information om strejken och dess konsekvenser:

– Jag är förbannad. Vi fick tre olika besked i går kväll. Nästa flyg går på söndag så jag får nog åka hem till Luleå igen, säger han.

Vill hyra piloter

Enligt Pilotföreningen handlar konflikten främst om rätten till återanställning för uppsagda piloter. Avia Express har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån. Arbetsgivarens tanke är att de ska bilda egna bolag, vilket innebär sämre villkor för de piloter som hyrs in.

Cirka 23 000 resenärer drabbas när fackets strejkvarsel utlöses. Det ena varslet gäller regionalflygbolagen Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg, vars piloter strejkar hela onsdagen. Dessutom tas alla Pilotföreningens 2 000 medlemmar ut i strejk mellan klockan 05.00 och klockan 13.00.

Sammanlagt ställs runt 230 avgångar in.

Alla inrikesflyg blir stående

För SAS del innebär strejken att bolaget tvingas ställa in 107 avgångar, vilket drabbar 13 000 resenärer. Merparten är inrikesresenärer. Men även ett par tusen utrikesresenärer drabbas av strejken klockan 05–13.

Alla inrikesflyg blir stående. Mellan Stockholm och Köpenhamn respektive Oslo kan danska piloter upprätthålla trafik. Till USA flyger SAS som vanligt. Precis som när aska stoppade flygen ersätter SAS sina kunder extra för mat, dryck och hotell.

Malmö Aviation tvingas ställa in ett 30-tal flygningar vilket slår mot cirka 2 500 passagerare.

Mer buss och tåg

Samtidigt meddelar Swebus att man sätter in extrabussar för att möta ökad efterfrågan. Bussbolaget kommer att förstärka trafiken mellan Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo.

Även SJ kör utökad trafik. Det blir förlängda tåg framför allt på stambanorna mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö.

– I sådana här lägen plockar man fram det man har. Det är ”all in” kan man säga, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

FAKTA

Rättigheter vid inställda flyg

En resenär har rätt att välja mellan att få pengarna tillbaka eller boka om biljetten – med samma eller annat flygbolag.

Ombokning har alla resenärer rätt till oavsett biljettyp. Vid resor inom Sverige kan man bli ombokad till tåg eller buss. Villkoret är "med likvärdiga transportvillkor".

Vid ombokning som leder till försening är flygbolaget skyldigt att kostnadsfritt bistå resenären med mat, dryck och logi. Flygbolaget ska även informera om resenärernas rättigheter.

En resenär som blivit nekad kompensation kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Källa: Henrik Hoffmeister, jurist, Konsumentverket. (TT)

TT
Carina Bergfeldt