Spyker fortsätter gå med förlust

– men Saabägarens skuld minskar

MIN EKONOMI

Holländska Spyker Cars, ägare till Saab Automobile, redovisar en förlust före skatt på 50,1 miljoner euro (cirka 470 miljoner kronor) för årets tredje kvartal.

Under samma kvartal 2009 gjorde Spyker Cars en förlust på 158,9 miljoner euro.

Förlusterna väntas enligt Spyker-ledningen fortsätta rulla in 2010–2011, men 2012 ska företaget vara lönsamt.

För helåret räknar Spyker med en produktionsvolym på 30 000–35 000 bilar.

Saab sänker sin försäljningsprognos ytterligare till 30 000–35 000 bilar i år. I slutet av augusti skrevs målet ner till 45 000 bilar, efter det att ledningen i våras trott att årsförsäljningen skulle komma upp i 50 000–60 000 bilar.

Orsaken är att Saab inte återhämtat sig så snabbt som man trodde sedan fabriken varit stängd under nästan två månader i början av året.

Ökade med 34 procent

Under det tredje kvartalet sålde Saab 7 430 bilar till kund. Jämfört med andra kvartalet är det en ökning med 34 procent.

Men jämfört med samma kvartal förra året är det en minskning med 10 procent.

Sett över årets nio första månader går det betydligt sämre för Saab i år än i fjol. Till och med september ligger Saabs totala försäljning på 17 965 bilar. Förra året hade Saab sålt 32 609 bilar under tiden januari till september. Det innebär en minskning med 45 procent.

Produktionstakten i fabriken är mycket högre nu än under tredje kvartalet 2009. Saab har byggt 9 777 bilar jämfört med 2 780 i fjol.

Både Saabs ordförande Victor Muller och Saabs vd Jan Åke Jonsson konstaterar att det finns många utmaningar kvar för bolaget. Men de håller fast vid att planen följs.

– Vi är på rätt spår och känner oss fulla av tillförsikt, säger Jan Åke Jonsson på en telefonpresskonferens.

”Måste gå snabbare”

Han lyfter fram att försäljningen ökar efter sommaren.

– September var 100 procent bättre än augusti, säger han.

Samtidigt medger Jan Åke Jonsson att ledningen trodde att återhämtningen skulle gå snabbare.

– Vi hade hoppats kunna ta igen mycket av volymerna som vi förlorade under likvidationen men nu ser vi att det inte blir så. Vi hade en del störningar i leverantörsledet i början som påverkade oss och vi fick en del förseningar i produktprogrammet, säger han.

Jan Åke Jonsson framhåller också att Saab i nuläget inte bara fokuserar på volym.

– Volym är inte allt för oss just nu. Det är viktigt att vi håller disciplinen och säljer på rätt sätt så att vi får lönsamhet och får ner break-even-nivån, säger han.

Gott om pengar i kassan

Bolaget fortsätter att redovisa negativt eget kapital, det vill säga att skulderna är större än tillgångarna. Det handlar om 169 miljoner euro, nästan 1,6 miljarder kronor.

Enligt Victor Muller har det ingen praktisk betydelse, utan är enbart redovisningstekniskt.

Det finns gott om pengar i kassan – 450 miljoner euro, motsvarande nästan 4,2 miljarder kronor. Merparten utgörs av lånet från Europeiska investeringsbanken (EIB).

Hittills har runt 1,3 miljarder kronor betalats ut vilket innebär att 2,4 miljarder kronor återstår. Lånet är totalt på 400 miljoner euro, i dagens valutakurs cirka 3,7 miljarder kronor.

Bolaget är inte behov av mer pengar försäkrar Victor Muller.

– Vi ska inte späda ut aktievärdet genom en nyemission, säger han.

Likviditeten bedöms vara tillräcklig för hela året.

På frågan om nuvarande investerare väntas stanna i fem år svarar Muller:

– Jag tror att de tre stora är där långsiktigt, men man vet aldrig med investerare.

In på börsen i vår

Planerna på att lista bolaget även på Stockholmsbörsen fortsätter. Det väntas tidigast ske till våren. Sedan tidigare finns Spyker Cars på börsen i Amsterdam.

Intäkterna från försäljningen tredje kvartalet uppgick till 275 miljoner euro, vilket motsvarar runt 2,6 miljarder kronor.

Efter rapporten sjönk Spykers aktie som en sten på Euronext i Amsterdam. På förmiddagen hade den tappat runt 25 procent och handlades för 3,02 euro. Aktien stod som högst den 27 januari, dagen efter det att General Motors och Spyker Cars kommit överens om Saabaffären. Då var värdet 6,80 euro. Veckorna innan, när GM beslutat om likvidation av Saab var aktien nere i 1,85 euro.

TT