Kunder tvingade bort reabluff

1 av 4
Waleri Furmanski köpte en klocka för ”halva priset”.
MIN EKONOMI

Kunderna ilsknade till på Ur & Penns ständiga rea och anmälde dem till Konsumentverket.

Nu tvingas företaget sluta med ”bluffrean”.

– Det är viktigt att anmäla och det känns bra att det fick effekt, säger Waleri Furmanski, som köpte en klocka för "halva priset".

Lockad av reaskyltar gick Waleri Furmanski, 66, in på Ur & Penns butik vid Gustaf Adolfs Torg i centrala Malmö. Där hittade han en klocka av märket Festina för 600 kronor – halva priset enligt butiken. Rabatten fick honom att köpa klockan.

”Kände mig lurad”

Men när han kom hem kollade han upp klockan på nätet. Den var till salu i flera andra länder för exakt den summa Waleri hade betalat med rabatt inräknad.

– Jag kände mig lurad. Jag tror inte att de har haft klockan tidigare till det högre priset, säger han.

Waleri kontaktade regionschefen på Ur & Penn, som svarade att prissättningen antingen berodde på ett misstag i butiken eller på att man ”jobbar med lägre marginaler” i exempelvis Tyskland och Spanien. Eftersom Waleri inte var nöjd med förklaringen anmälde han företaget till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring.

Fler anmälde

Waleri Furmanski var inte ensam om att reta sig på Ur & Penns rea. Under 2010 och 2011 kom ytterligare fyra anmälningar in till Konsumentverket. Myndigheten gick igenom anmälningarna och reagerade framför allt över att ”rean”, som annonserades stort i skyltfönstren, inte verkade ta slut.

– Om man ska få kalla något för rea får det bara pågå i begränsad tid, annars är det vilseledande. Och rean får bara gälla det ordinarie sortimentet. Butiker får alltså inte ta in varor de normalt inte har och säga att priset på dem är nedsatt, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Konsumentcentrum.

Efter en dialog med Konsumentverket fann sig Ur & Penn i kritiken och lovade tidigare i år att ta bort vilseledande reaskyltar.

– Det känns bra att min anmälan fick effekt, säger Waleri Furmanski.

UR & Penn är inte ensamma om att tvingas justera i sin marknadsföring. 2009 stoppade Konsumentverket Hemtex från att ständigt skylta med rea i butikerna.

FAKTA

Det säger lagen

Rean måste gälla produkter som redan ingår i sortimentet.

■ ■ Försäljningen måste ske under en begränsad tid (max två månader, enligt praxis).

■ ■ ■ Priserna på reavaran måste vara väsentligt lägre än normalt pris på motsvarande produkt.

Källa: Marknadsföringslagen.