"Vi måste ta krafttag mot bankbedragarna"

MIN EKONOMI

Lämna aldrig ifrån dig din bankkod på nätet. Blir du bestulen så får du skylla dig själv. Det är budskapet från ett antal fall i Allmänna Reklamationsnämnden. Risken är stor att bedrägerierna kommer att öka. Men människor behöver skydd. Därför behövs det krafttag mot bedragarna.

Titt som tätt dyker det upp bedragare som ger sig ut för att vara din bank. De påstår att något har hänt som gör att de behöver dina inloggningsuppgifter, din kod och andra uppgifter om ditt konto. Släng mejlet omedelbart!

Ingen bank efterfrågar denna typ av uppgifter via mejl. Alla kontakt via mejl med banken ska du bara ha innanför inloggningen på din bank. Och då även då bör du tänka på vad du skriver i mejlet.

Mejl från bedragare kan se mycket verkliga ut. Ofta finns en länk till bankens hemsida. Men det är inte den äkta banksidan, även om den ser mycket verklig ut.

Många har gått på dessa bedrägerier och fått se sina konton tömda. De har därefter gått till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och anmält bedragarna med hopp om att få tillbaka pengarna.

Men ARN har i ett antal färska ärenden gått på en tydlig linje – den som blir bedragen på detta sätt får skylla sig själv. Banken har informerat om hur viktigt det är med säkerhet och har olika typer av säkerhetssystem, menar ARN och skriver i beslut ”...Att under dessa premisser – och initierat av ett oväntat e-postmeddelande – lämna ut den personliga inloggningskoden, som enligt lag och kontovillkor ska hållas skyddad, är enligt nämnden så obetänksamt, att det inte kan ursäktas.”.

Det är hårda ord. Vet som helst, oavsett förmåga att förstå och vara observant, måste ta ansvar för att inte bli lurad av bedragare.

Alla människor är dock inte lika. Vi är mer eller mindre godtrogna, vi har olika förutsättningar när det gäller att förstå ett budskap och vi har olika språkkunskaper.

Samtidigt kan vi räkna med att bedrägeriförsöken ökar. Risken för att åka fast är minimal. Ligorna är ofta internationella och opererar från och lotsar pengar till olika länder.

Om inte det tas krafttag, gärna på internationell nivå, så att denna typ av bedrägerier hejdas finns det tyvärr bara en lösning på problemet.

Det innebär att vi alla måste ta mer ansvar, inte bara för oss själva, utan för alla andra i vår omgivning som riskerar att bli lurade. Det är allt från att utbyta erfarenheter och varna till att be den äldre, förvirrade släktingen att med fullmakt överlåta ansvaret för alla kontakter med banken. För många människor kan det kännas som att bli omyndigförklarade och tyvärr kan det nog leda till konflikter inom familjer.

Men vad ska man göra när bedrägerierna ökar och vi fått veta att vi får skylla oss själva?

Annika Creutzer