Här är bilarna med flest nöjda kunder

Kolla in denna lista innan du köper ny bil

MIN EKONOMI

Att köpa bil är ofta ett stort beslut som kostar mycket pengar.

Därför är det en bra idé att ordentligt undersöka de olika bilmärkenas fördelar och nackdelar innan du bestämmer det.

Här är en hjälp på vägen – bilmärkena som har flest nöjda kunder.

Autopedia är tjänst som visar hur nöjda svenska bilköpare är med bilen de köpt. Alla som köper en ny bil i Sverige får veckan efter att bilen levererats svara på ett antal frågor om hur nöjda de är med köpet. Kunderna får bland annat ta ställning till hur nöjda de är med priset, provkörningen, mottagandet av säljaren, kunskaper och leveransprecision.

Tjänsten lanserades i somras, men har redan fått över 10 000 svar från bilköparna.

"Konsumenterna får inflytande"

Bilmärket med flest nöjda kunderna är Mini, som bland annat tillverkar bilen Mini Cooper. Tätt efter kommer Toyota, Audi, Volvo och BMW.

Längst ner på listan, som just nu består av 24 bilmärken, ligger Fiat, följt av Chevrolet, Opel, Seat och Peugeot.

– Genom att återförsäljarna har möjlighet att ta del av resultatet ger det dem ett arbetsverktyg att arbeta vidare med för att få ännu nöjdare kunder. Autopedia ger på så vis konsumenterna ett direkt inflytande på bilbranschen, säger Jan-Inge Isacsson, presstalesperson på Autopedia.

"Viktig vid bilköp"

När kunderna listar bilmärkena efter säljarens kunskap hamnar dock Mini inte i topp. I stället är det Volvos kunder som är mest nöjd med säljarens information om bilarna.

– Vi har sett att det har funnits ett behov att tillgodose där man som bilköpare får tillförlitlig information om allt som är viktigt vid ett bilköp, säger Jan-Inge Isacsson.

FAKTA

Bilmärkena med flest nöjda kunder

Källa: Autopedia

Aftonbladet