SJ:s biljettsystem - en djungel för resenären

Ska du åka hem till jul kan det redan vara för sent att hitta en billig biljett – resenärerna har svårt att förstå biljettsystemet

MIN EKONOMI

Ska du ta tåget hem till jul?

Då bör du redan ha bokat din tågbiljett – annars riskerar du att få betala dyra pengar för biljetten.

Det är följden av SJ:s rörliga prissystem.

För sju år sedan ändrade SJ om sitt biljettsystemet. Innan 2005 var priset på biljetten satt efter antal kilometer resenären skulle åka, och biljetten kostade alltid lika mycket, oavsett när man skulle åka.

Billigt om du är ute i tid

Men nu använder sig SJ av ett så kallat dynamiskt prissystem – där biljetterna enkelt förklarat blir dyrare ju närmare avgång du kommer, och dyrare om det är många som vill åka samma sträcka som du.

Är du ute i god tid och bokar en biljett när de släpps – tre månader innan avgång – har du god chans att få en billig biljett. Har du däremot inte möjlighet att boka med så lång framförhållning får du räkna med att betala mycket pengar för samma avgång.

Hade du tänkt att åka tåg hem till jul är det alltså redan för sent att boka en billig biljett, i stället får du räkna med ett relativt dyrt biljettpris.

För sent till jul

Och eftersom det inte längre är antalet kilometer som styr priset, kan kortare sträckor exempelvis Stockholm-Linköping vara dyrare än längre sträckor som Stockholm-Malmö.

– Själva idén med dynamisk prissättning är att företaget försöker bilda sig en uppfattning om hur konsumenterna efterfrågar produkten vid en viss tidpunkt, och baserat på den informationen sätter man priserna. Det vill säga, är det en hög efterfrågan sätter man ett högt pris, och är det en låg efterfrågan sätter man ett lågt pris, säger Tommy Andersson, docent i nationalekonomi, på ekonomihögskolan i Lund till Sveriges Radios program Plånboken.

Det kan alltså skilja hundralappar eller tusenlappar mellan dig och din stolsgrannes biljetter beroende på när ni bokat dem.

"Naturligt att inte förstå"

Enligt SJ är det nya prissättningssystemet lätt att förstå och resenärerna är nöjda med det.

– Ser man under en tioårsperiod har biljetterna blivit billigare, samtidigt som SJ har fått bättre ekonom, vilket bland annat innebär att vi har råd att köpa nya tåg, säger Jonas Nilsson, chef för SJ:s samhällskontakter.

Men en undersökning bland ett 30-tal resenärer på Centralstationen i Stockholm som SR Plånboken genomförde visade att ingen av de tillfrågade hade en aning om hur prissättningssystemet fungerade och beskrev det som ”mycket krångligt”.

– Det här är väldigt komplexa system, och det är väldigt naturligt att man inte förstår hur det fungerar. Och det är inte meningen att man ska göra det heller, eftersom det är SJ som baserat på sin data och sin erfarenhet sätter de här priserna. Det är bara SJ som vet hur de tänkt, konsumenterna kan inte veta, säger Tommy Andersson.

Slutar sälja biljetter på tågen

Enligt honom har SJ mycket att vinna på det nya systemet – de får lättare att förstå sina konsumenter och kan snabbare nå sina mål och maximera sin vinst. För resenärer som inte har möjlighet att skaffa information om när det är bästa att köpa biljetterna och inte kan planera långt i förväg blir det dock väldigt dyrt.

Från och med 15 november blir det ännu viktigare att vara ute i god tid. Då slutar SJ att sälja biljetter på tågen. Den som går ombord utan en biljett får då betala en straffavgift på 1 900 för snabbtåg och 1 200 för andra tåg. Anledningen är att SJ inte anser det lönsamt att sälja biljetter på tåget och vill att konduktörernas tid ska gå till att ge resenärerna annan service än att sälja biljetter.

FAKTA

SJ:s prissättningssystem

Sedan 2007 sätts inte priserna på biljetter längre per kilometer, utan styrs av efterfrågan och hur nära avgången resenären gör sitt köp.

Ju närmare avgång och ju högre efterfrågan – desto högre pris.

Tre månader innan avgång måste du ha bokat din biljett för att vara säker på att få den så billigt som möjligt.