Eva fick nya bluffmejlet

Falska avsändaren lockade med tidig skatteåterbäring

1 av 3 | Foto: PRIVAT
Bedrägeriförsök Eva Palmér, 48, från Örebro är en av de som drabbats av den nya bluffmejlsvågen. Mejlen påstås komma från Skatteverket, där mottagaren lovas tidig skatteåterbäring genom att lämna ut kort- och personuppgifter. Hur många som har gått på bluffen är i nuläget oklart.
MIN EKONOMI

Efter bluffmejlen i svenska storbankernas namn – nu har bedragarna blivit skattmasar.

De lockar med tidig skatteåterbäring för att lura av dig känsliga uppgifter.

– Jag vill varna andra så att de inte går på det, ­säger Eva Palmér, 48, en av de drabbade.

Metoden är den samma – den påstådda avsändaren en annan.

Vill ha kortuppgifter

Just nu cirkulerar bluffmejl som påstås komma från Skatteverket, där mottagaren lovas tidig skatteåter­bäring – genom att klicka på en länk och lämna ut kort- och personuppgifter.

– Det kan ju vara skralt i kassan så här efter nyår, jag vill varna andra så att de ­inte går på det, säger Eva Palmér från Örebro, en av de drabbade.

Mejlet var skrivet på ­dålig svenska och som ­avsändare stod ”Skatte­verket Online Institute”. Eva Palmér förstod att det var en bluff.

– Texten verkade vara översatt från ett annat språk, säger hon.

”Folk genomskådar”

På Skatteverket är man väl medveten om bedrägeriförsöken. Bluffmejlen har cirkulerat i flera månader, berättar Anders Kylesten, säkerhetsansvarig på Skatteverket.

– I stort sett är det samma typ av formuleringar. Det är uttryckt på ganska dåligt språk, vilket gör att folk genomskådar det, säger han.

Hur många som har drabbats är oklart och på Skatteverket vet man inte heller om någon har gått på bluffen.

– Vi uppmanar människor att höra av sig till polisen, det här är bedrägeriförsök, säger Anders Kylesten.

Uppmanar att anmäla

Även Telia har angetts som avsändare i en mängd bedrägerimejl. Mottagaren har uppmanats att gå in på en länk för att bekräfta sin identitet – och lämna ifrån sig kortuppgifter.

Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, betonar att företaget aldrig frågar efter känsliga uppgifter via mejl och upp­manar kunder att anmäla bedrägeriförsöken. Hur många som drabbats är oklart.

– Trots att breven är skrivna på dålig svenska så är det alltid några kunder som går på det här. Man är rädd för att något ska ­hända och van vid att följa myndigheternas uppmaningar, säger han.