Fick räkning för mobilsurf på 56 000

Operatören backade - men skickade fakturan till inkasso

Simon Krantz.
Foto: Interact24
Simon Krantz.
MIN EKONOMI

Simon Krantz fick en räkning på drygt 56 000 kronor för att ha surfat på mobilen.

Det trots att surfpriset skulle ingå i abonnemanget.

– Operatören lovade att skriva av fakturan, men den gick ändå till inkasso, säger Simon.

Fakturan från Tele2.
Fakturan från Tele2.

För en tid sen tecknade Simon Krantz, 25, ett företagsabonnemang hos Tele2. I abonnemanget skulle allt, inklusive surf, ingå i månadspriset.

– Eftersom jag har ett eget företag surfar jag mycket, och för mig vara Tele2:s abonnemang perfekt.

Men efter ett tag fick Simon ändå en kraftig faktura av Tele2. Enligt operatören skulle han betala 56 019 kronor för mobilsurfning.

– Jag fick ju först en chock, men insåg snabbt att de måste ha gjort fel, säger Simon.

Gick till inkasso

Han ringde flera gånger till kundtjänst, utan att få hjälp. Efter ett tag lyckades han själv ta reda på att Tele2 hade applicerat fel abonnemangsform när han tecknade abonnemanget.

– Efter hur många samtal som helst till Tele2 insåg de äntligen att de hade gjort fel och sa att de skulle kreditera räkningen.

Men det slutade inte där. Tele2 missade att avskriva fakturan. Räkningen gick till inkasso och Simon hotades med kronofogden.

Vet inte vad som gick fel

– Jag ringde och ringde som en galning till kundtjänst men fick aldrig prata med rätt person. Till slut lyckades jag dock få dem att inse sitt misstag, säger Simon.

Tele2 beklagar det inträffade, men vet inte vad som har gått snett.

– Var felet har begåtts kan vi inte svara på i dag tyvärr. Vi tycker så klart att det är jättetråkigt att kreditringen tog så lång tid och att den gick till inkasso, säger Tele2:s presschef Annika Kristersson.

FAKTA

Så här gör du för att bestrida en felaktig faktura

Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. På Konsumentverket finns en brevmall som kan användas. Spara en kopia på brevet.

Du behöver inte betala porto när du skickar tillbaka varor du inte beställt. Om företaget kräver att få tillbaka varorna får de hämta dem eller skicka returporto.

Får du en påminnelse på fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet.

Trots att du har invänt mot en faktura kan det hända att företaget har tagit ärendet vidare till ett inkassobolag. Då får du ett nytt krav, denna gång från inkassobolaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Brevet kan utformas på samma sätt som brevet till företaget som hade det ursprungliga kravet på dig. Skicka även med det brev du skrev till företaget. Återigen är det bra att spara en kopia på brevet du skickar.

Om du inte har beställt en produkt är du inte skyldig att betala bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar.

Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. Om företaget väljer att gå hela vägen till Kronofogden och du får ett så kallat betalningsföreläggande, är det först när Kronofogden meddelat ett utslag som en betalningsanmärkning kan bli aktuell.

Källa: Konsumentverket