Ny undersökning ser samband mellan shopping och lycka

MIN EKONOMI

Man kan shoppa sig lycklig brukar det heta.

Nu visar en ny undersökning ett tydligt samband mellan konsumtion och välbefinnande.

– Det hade varit trevligt att kunna visa att vi inte blir lyckligare, säger professor Bengt Brülde till DN.

Den nya undersökningen som ges ut av Centrum för konsumtionsvetenskap i Göteborg visar på ett tydligt samband mellan shopping och hur tillfredsställd man är i livet.

Över tusen personer har svarat på frågor om sin konsumtion under ett år och svaret har sedan jämförts med hur nöjda de varit med sitt liv som helhet.

– Vi kan inte se vad som ger kickar i ögonblicket och vad som ger varaktig effekt. Vi har bara mätt hur mycket folk har shoppat under ett visst år, 2010, och hur nöjda de uppgivit att de varit med sina liv, säger Brülde, professor i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet och en av undersökningens medförfattarna till DN.

Mat ger mer lycka än kläder

Resultaten visar att det framförallt är tre sorters konsumtion som leder till välbefinnande: Upplevelsekonsumtion i form av resor eller liknande. Gåvor och välgörenhet samt matkonsumtion.

Att inte konsumtionen av kläder finns med bland de tre förklarar Brülde så här:

– Ett klädesplagg kan initialt ge en lyckohöjning. Men ganska snart är man tillbaka på den lyckonivån man hade före köpet.

Enligt honom kallar det för anpassningseffekten som är ett välkänt begrepp i lyckoforskningen. Gåvor och välgörenhet har en större effekt på välbefinnandet än kläder. Även matvaror ger en större lyckoeffekt:

– Det kan bero på att vi umgås när vi äter och att effekten handlar om vårt sociala liv.

”Inte särskilt vågad gissning”

DN ställer i artikeln också frågan om det kan handla om en "hönan eller ägget"-situation - att lyckliga människor handlar mer.

– Det är förstås en möjlighet. Så länge vi bara har tvärsnittsstudier att tillgå och inte kan följa folk över tid kan vi inte säkert veta vad som orsakar vad. Ytterligare en möjlighet är ju att de som shoppar mer också har det bättre på andra sätt och att det är därför som de är lyckligare, men detta har vi delvis kontrollerat för. Så att gissa att konsumtionen har en viss positiv effekt på lyckan är inte särskilt vågat.

”Måste konsumera mindre”

Han menar också att vår shoppinglust kan få en förödande effekt på vår framtida miljö och att vi måste hitta andra sätt att bli tillfredsställda på.

– Av moraliska skäl måste vi börja konsumera mindre, även om det har en negativ effekt på vår egen lycka. Folk köper gärna en flygbiljett till Thailand. Men jag skulle samtidigt kunna räkna upp tjugo faktorer som kan göra dig ännu lyckligare, framför allt relationer, umgänge, aktiviteter, träning och arbete.