Glasögonkriget – tar reklamtvist till rätten

MIN EKONOMI

De slåss om kunder som vill köpa billiga glasögon.

Nu går slaget vidare i rätten.

Smarteyes stämmer Specsavers för påståenden om att de ska ha höjt priserna.

"Nu har Smarteyes höjt priset med 50 procent. Hos oss är allt som vanligt."

"Goda nyheter: På Specsavers har vi fortfarande samma låga priser. Smarteyes har höjt priserna med 50 procent"

Krav om stopp

Påståendena från Specsavers marknadsföring har retat gallfeber på Smarteyes. De vill att Specsavers slutar med reklamen omedelbart – eftersom Smarteyes menar att påståendena inte stämmer.

Hot om böter

Smarteyes har tagit det hela till marknadsdomstolen. De hoppas att domstolen ska gå på deras linje med hot mot Specsavers om böter på en miljon kronor om formuleringarna i reklamen skulle fortsätta.

Men stämningsansökan till tingsrätten har man skickat med ett yrkande om ett interimistiskt förbud, det vill säga att kraven ska verkställas innan Specsavers har fått yttra sig.