”Har inte varit ute efter att blåsa kunder”

Kritiserade nätbutiken svarar

1 av 2
Skärmdump av företagets hemsida.
MIN EKONOMI

Electronova slutade plötsligt leverera varor som kunder betalat för.

Det har lett till ett större antal anmälningar till ARN, Konsumentverket och polisen – som inlett en utredning.

Nu svarar företaget på kritiken:
– Vi gömmer oss inte, skriver Tonnu Sikk på Electronova.

Aftonbladet Min Ekonomi skrev i går om Electronova, som plötsligt upphört med sina leveranser. Ett antal personer har känt sig lurade eftersom företaget under en tid tog betalt, men inte levererade, några varor.

”Inte ute efter att blåsa”

Aftonbladet har under flera dagar sökt Electronova. I dag har företaget svarat via e-post.

Tonnu Sikk, som titulerar sig ”manager” på Electronova skriver:

”Vi är inte och heller har inte varit ute efter att på något sätt "blåsa" några kunder på vare sig varor eller pengar. Vi alla på electronova har arbetat i en stor tro och hopp om att vi skall kunna leverera elektronik till kunder och som i det flesta fall företag”.

I mailet, som går att läsa i sin helhet nedan, skriver Tonnu Sikk att allt beror på problem ”i flödet med likvid” på grund av en större kundförlust och på att en större partner inte ”fullgjort sina förpliktelser”.

”Lever på hoppet”

Om de som betalat för varor men inte fått några kommer att få tillbaka några pengar är oklart.

Tonnu Sikk skriver att de lever ”på hoppet” att kunna lösa detta. Dock rör det sig bara om totalt 20 ärenden enligt Sikk, som också hävdar att kontakter med media och polis inte kommer att ”snabba upp processen”. 

Det är alltså oklart om och när återbetalningarna skulle kunna ske. Frågor om varför företaget inte svarat på samtal och mail från vissa kunder, eller varför man utan tillåtelse använt sig av Trygg E-handels logga på sajten är också obesvarade.

FAKTA

Hela Electronovas svar

”Hej, Vi är fruktansvärt bedrövade över detta som har hänt och nu händer. Vi är inte och heller Har inte varit ute efter att på något sätt "blåsa" några kunder på vare sig varor eller pengar. Vi alla på electronova har arbetat i en stor tro och hopp om att vi skall kunna leverera elektronik till kunder och som i det flesta fall företag. Sedan vi själva i företaget gjort en större kundförlust har allt gått mycket snabbt, då det alltid handlar om mycket korta kredit tider från våra leverantörer. Man kan kanske inte kalla det obestånd, men det har skapat stora problem i flödet med likvid som måste flyta snabbt mellan olika affärer och konton. Vi har haft en större partner som vi samarbetat med, som i grund inte har fullgjort sina förpliktelser mot oss. Allt tar tid och vi ligger i en process med det företaget, och alla processer företag mot företag tar fruktansvärt mycket tid. Detta har dock gjort att allt stannat hos oss, vi har i vår tur inte kunnat sköta våra åtaganden mot våra leverantörer och dom har därför ofrivilligt stoppat samtliga krediter och vårt rärelse kapital sitter därför låst i den kund som inte trots anmaningar betalat oss. Jag vet att detta är frustrerande och vi hela tiden söker utvägar för att lösa detta. Vi har genom kunder som betalat in via vårt BG konto, kunnat starta åter reglering av likvid och givetvis lever vi nu på hoppet att kunna lösa resterande. Det är inte som ni påstår, att anmälningar strömmar in. Vi har i dag kanske max 20 kunder som hamnat i detta dilemma, vilket är 20 kunder för mycket. Vi kan bara nu arbeta vidare och vara entydiga och även tydliga att anmälningar till vare sig Polis eller andra media kan snabba upp processen. Vi gömmer oss inte, men vi försöker lösa problemet och som vi har nämnt på tidigare hemsida så arbetar vi med att försöka lösa detta Utan att en och samma person skall e-post bomba oss vilket inte leder mera än till kommunikations relaterade problem. Vi har tyvärr ett större antal personer som även satt i spel att göra "claims" på varor man inte beställt, och som man INTE har betalat. Man har till oss skickat falska underlag på detta i hopp om att kunna se om spelet lyckas. Vår kundtjänst via telefon lika så, där vi i hand inte kunnat få till stånd vem som ringt, eller vad man krävt. Därför har vi nu skapat denna e-post för att kunna göra en försäkran om och se vilka ni är och så vi kan hålla en öppen koniuitet i ärenden.

Med Vänliga Hälsningar Tonnu Sikk // Manager Electronova ”