Klädbranschen är sommarens förlorare

MIN EKONOMI

När temperaturen peakar äter vi glass i stora lass.

Men solskenet är inte rätt väder för inköp av kläder.

– Är det för varmt orkar man inte handla, då vill man bara vara på stranden, säger Lena Larsson, vd för HUI Research.

Bryggerierna larmar om superförsäljning, glasstillverkarna jublar och livsmedelshandeln hurrar – årets sommarväder bjuder på stora intäkter.

Men för detaljhandeln går det sämre.

– Det är klart att den soliga sommaren och det varma vädret gynnar vissa delar inom detaljhandeln. Men den missgynnar också andra delar, säger Hans Tjernström, pressinformatör på branschorganisationen Svensk Handel.

”Lyxar till det”

Den bransch som som verkligen säljer smör i solsken är mathandlarna. Under varma sommarmånader kränger de grillkött och färdigrätter som aldrig förr.

– Det är den sektor som gynnas mest av fint väder. Vi kostar på oss trevliga middagar, vi grillar och äter picknick och äter gott i allmänhet. Man lyxar till det lite extra, säger Hans Tjernström.

Den kalla våren drog ut på handeln av vårgarderoberna. Och konjukturinstitutets rapport från den gångna veckan visade att försäljningen varit sval inom detaljhandeln under vårmånaderna.

”För varmt är inte bra”

Och denna sommarens varma väderlek gör att den uteblivna kommersen håller i sig.

– Är det för varmt orkar man inte handla, då vill man bara vara på stranden och njuta av vädret. För varmt är inte bra för detaljhandeln, säger Lena Larsson, vd för HUI Research.

Men en regnig sommar är inte lösningen:

– Är det för ruskigt vill man inte heller gå ut. Utan det ska vara varmt och lite regn, det är då man åker  till köpcentrum. Det är bra väder för handeln, man shoppar, köper lunch och tar sig tid för att gå och handla, säger Lena Larsson.