Här är nya sättet att tjäna pengar

Crowdfunding vinner mark

MIN EKONOMI

Riskkapitalister och affärsänglar är inte längre det självklara valet för den som vill förverkliga en idé.

Nyföretagare som saknar kapital tar nu hjälp av investerare som via internet pytsar in små belopp i deras affärsidé.

Genom så kallad crowdfunding bidrar många små investerare tillsammans med en stor summa pengar till ett projekt. Insamlingen sker ofta på särskilda hemsidor eller plattformar där företagarna presenterar sina projekt och den som gillar en idé kan lämna ett ekonomiskt bidrag.

Enligt Robin Teigland, docent på Handelshögskolan i Stockholm som har forskat om crowdfunding, ökar intresset för finansieringsmetoden.

– Under finanskrisen har det varit svårt för småföretagare att få banklån, så de har letat efter andra finansieringsmöjligheter. För den yngre generationen, som nätverkar på Facebook och Twitter, är det också naturligt att söka finansiering via internet, säger hon.

Många samarbeten

Affärsidén bakom Nerdy by nerds är att tillverka närproducerade jeans. Genom crowdfunding har 300 000 kronor kommit in från 64 investerare som nu äger 2,4 procent av bolaget.

– Vi ville komma åt kombinationen av investeringar och att få ambassadörer för jeansen, personer som använder dem och pratar om dem. Dessutom har vi har fått igång många samarbeten med investerare som bland annat är duktiga på marknadsföring, säger Peter Arneryd, en av företagets tre grundare.

För pengarna har de köpt symaskiner och jeanstyg och bygger nu upp ett lager med färdiga jeans för försäljning.

Alf Rehn i finländska Åbo har bidragit till åtta projekt. Mest pengar, motsvarande 50 000 kronor, har han investerat i ett företag som har designat en klädkollektion åt för tidigt födda barn som kan vara svåra att klä på och av på grund av alla slangar och kanyler.

Ofta välgörenhetsprojekt

– Någon såg ett seriöst problem i världen, det prematura barnet och föräldrarnas möjlighet till omvårdnad. Kan jag stödja något sådant blir jag bara glad. Jag vet att om projektet går i backen har jag förlorat pengarna, men jag har satsat dem på något som det är värt att förlora pengar på, säger han.

Donations- eller belöningsbaserad crowdfunding, där investerarna skänker ett bidrag eller förköper produkten, är vanligast. Ofta är det välgörenhet och kulturprojekt som har finansierats med metoden. Men så kallad aktiebaserad crowdfunding, där investerarna köper små aktieposter i bolaget, växer nu snabbt i Sverige och drar in mest pengar per projekt. Metoden används främst för att lansera nya affärsidéer.

– Folk är trötta på att investera på aktiemarknaden. Det är mer spännande att få vara med på någon annans resa, säger Arno Smitt, en av grundarna till plattformen Fundedbyme.

FAKTA

Olika slags crowdfunding

Donationsbaserad och belöningsbaserad crowdfunding (på engelska donation based och reward based) är de vanligaste formerna. Här skänker investeraren pengar, respektive ersätts med ett tidigt exemplar av produkten. En viss summa måste ofta komma in att för att företagaren ska få pengarna. Flyter inte tillräckligt mycket in går pengarna tillbaka till investerarna.

Vid aktiebaserad crowdfunding (equity based), köper investeraren aktieposter och får del av avkastningen om det går bra för företaget. Vid lånebaserad crowdfounding får investeraren tillbaka det satsade beloppet, ofta med ränta.

Källa: Rapporten Crowdfunding among IT Entrepreneurs in Sweden från Handelshögskolan i Stockholm (TT)

TT