Telenor utmanar Netflix & HBO

MIN EKONOMI

I höst kommer kampen om streaming-tittarna i Sverige stå mellan Norge och USA.

Norska Comoyo utmanar de amerikanska giganterna Netflix och HBO.

– Vi blir ju lite av en outsider som kommer in ganska sent, vi har bara funnits i testversion i två månader, säger Hanne Knudsen, informationschef på Comoyo, till Dagens Industri.

Förra hösten lanserades både Netflix och HBO:s streamingtjänst i Sverige. De båda blev snabbt populära och enligt konsultföretaget Mediavision betalar drygt 500 000 svenska hushåll för tv-tjänster via nätet. De två amerikanska tjänsterna dominerar marknaden, tillsammans med svenska Viaplay – som dock fokuserar mer på sport.

– Vi hade en stor tillväxt runt årsskiftet, men efter det har det dämpats, säger Natalia Borelius, analytiker på Mediavision.

Går bakvägen

Om cirka en månad får aktörerna på marknaden ny konkurrens från Norge.

Bakom tjänsten Comoyo står norska Telenor. Likt HBO Nordic och Netflix ska fokuset för tjänsten vara främst serier och filmer.

Den norska utmanaren kan inte skryta med egna serier, likt HBO:s ”Game of thrones” och ”Girls” och Netflix med det framgångsrika ”House of cards”.

Istället har man ett avtal med Cmore film, som i sin tur har ett avtal med HBO, vilket gör att man kan visa amerikanska serier bara ett dygn efter att de sänts i USA.

Billigare – samma utbud

Comoyo kommer alltså att konkurrera direkt med HBO Nordic. En fördel för den norska utmanaren är att tjänsten bara kommer kosta 99 kronor i månaden, att jämföra med HBO Nordic som kostar 129 kronor.

Vid Comoyo tror man att det återstår lång tid innan en ensam jätte finns kvar i Sverige, likt musikens Spotify.

– Jag tror det dröjer många år innan vi kommer dit, säger Hanne Knudsen.

På tal om Spotify. Enligt Business Insider, tidigare i år, så har det svenska företaget planer på att ge sig in på marknaden för strömmad film.