Så många svenskar vill slippa telefonförsäljare

MIN EKONOMI

19 av 20 svenskar vill inte bli uppringda av telefonförsäljare.

Nu föreslår Konsumentverket att alla som vill ha säljerbjudande via telefon själva ska godkänna det först.

Många svenskar har dåliga erfarenheter av telefonförsäljning. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

96 procent av svenskarna vill inte bli uppringda av företag de inte redan är kunder i. Dessutom rör var sjätte anmälan hos Konsumentverket telefonförsäljning trots att försäljningen utgör en relativt liten del av marknaden.

Nix ineffektivt

I Konsumentrapporten för i år föreslår nu myndigheten att den som vill kunna bli uppringd av telefonförsäljare själv måste ge sitt medgivande för att det ska få ske. I dag gäller det omvända – den som inte vill bli kontaktad av telefonsäljare måste anmäla sitt nummer till Nix-registret. 

Konsumentverket menar att Nix är ineffektivt eftersom många företagsabonnemang inte är anslutna, och att branschen inte följer Nix-reglerna. Dessutom vill Konsumentverket att avtalen måste godkännas skriftligen, i stället för som nu när det räcker med en muntlig bekräftelse från kunden.

Positiv till skriftligt

Konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) vill också ha en skärpning av lagen.

– Det är ingen hemlighet att jag ställer mig positiv till att införa skriftliga avtal. Telefonförsäljningsbranschen måste också ta ett mycket större ansvar, jag skulle vara oroad om jag var i deras situation, att gång på gång se sig hängas ut på ett negativt sätt i konsumentrapporter, säger Birgitta Ohlsson till TT.

FAKTA

Tio marknader med problem

De tio mest problematiska marknaderna enligt Konsumentverket
 

Telekommunikationstjänster

Försäkring (person/familj, hem/egendom)

Bank och finanstjänster (investering/pension, lönekonto, privatlån/ kreditkort)

Hantverkare

Bilverkstäder

Begagnad bil

Tågresor och lokal kollektivtrafik

Juridiska tjänster (t.ex. notarie, revisor, advokat, bokförare)

El

Fastighetsmäklare