Volvo kupp: Kapar reklamen

1 av 5
MOTOR

Över 100 miljoner tittare och 37 miljoner kronor för en halv minuts reklam.

Amerikanska ”Super bowl” är världens hetaste reklamplats – men där har Volvo inte råd med egen film.

I stället kapar de konkurrenternas i en Twitter-kampanj.

Med över 100 miljoner tv-tittare på en och samma gång har ligafinalen i amerikansk fotboll utvecklats inte bara till en av landets största sporthändelser utan även en av världens främsta reklamstunder.

Här betalar världens främsta varumärken multum för att synas under en kort period. Rykten inför årets evenemang menar att reklampriserna stigit med tolv procent sedan fjolåret och att 30 sekunders inslag nu kostar 4,5 miljoner dollar, motsvarande 37 miljoner kronor.

Det har inte Volvo råd med – och tvingas hitta en väg förbi den gigantiska mediastorm som råder i Arizona där årets final spelas.

Ger bort fem bilar

I en reklam uppmanar Volvo de amerikanska tv-tittarna att berätta till vem de vill ge en Volvo XC60 när de ser ett annat företags bilreklam.

– När andra biltillverkare visar vad som har betydelse för dem, vill vi veta vad som inspirerar dig, vem uppmuntrar dig och vem är mest betydelsefull för dig, säger Volvo i reklamen.
Totalt ger Volvo bort fem stycken XC60-bilar, vilket i USA motsvarar knappt 1,7 miljoner kronor. För de pengarna skulle Volvo få lite drygt en sekunds reklamfilm.
Se Volvos kupp här! (obs extern länk)