Avslöjad: Nya BMW 7-serie

1 av 5
MOTOR

Nu har bilder läckt ut på BMW:s helt nya 7-serie.

Nya flaggskeppet är inspirerat av konceptbilden Vision Future Luxuary, men andas klassisk BMW.

Mest spännande: Laserlampor med dubbelt så bra helljus.

Det var tänkt att nästa generations BMW 7-serie skulle avtäckas på bilsalongen i Frankfurt senare i höst, men redan nu har bilen avslöjats. Under nyårshelgen läckte nämligen bilder på den nya lyxbilen ut på en schwiezisk BMW-fanclubsida på Facebook. Bilderna sprids nu över världen, till BMW:s fasa, eller kanske glädje. För ibland är läckta bilder något biltillverkarna använder som PR-vapen.

Helt omaskerad – flera månader i förväg

Bilderna avslöjar att modellen får en ganska konservativ design som ansluter till dagens modell, men som också hämtar inspiration från konceptbilen BMW Vision Future Luxury som visades på Pekings bilsalong under 2014.

Om exteriören ändras försiktigt är interiören om möjligt ännu mer konventionell. Det mesta känns igen för BMW-förarna: iDrive, intrumentpanelen och designen. Största ändringen är att instrumentpanelen består till stor del av stora skärmar som visar hastighetsmätare och andra instrument, på samma sätt som i Mercedes nya S-klass.

Men under skalet lär desto mer vara ändrat. Bilen bygger på nya skalbara plattformen 35up. 7-serien blir första modellen ut på den och plattformen ska i framtiden användas på i stort sett alla nya BMW-modeller från 3-serien och uppåt.

Nya 7-serie uppges till stor del vara gjord av lättviktsmaterial som gör att den blir cirka 200 kilo lättare än dagens modell. Vissa obekräftade rykten gör gällande att nya 7-serien till och med blir lättare än dagens 5-serie.

Dyra laserstrålkastare

Om motorerna är inte så mycket känt, men det spekuleras i att det blir samma grundutbud som i dag med sex- och åttacylindriga motorer, samt även en hybridversion. Även V12-modellen 760i sägs leva kvar för de som absolut kräver största motorn.

Några finesser som sticker ut är laserlampor och trådlös laddning av din smartphone inne i bilen.

Sedan i höstas går det att få laserlampor på hybridsportbilen i8, men kostar där 90 000 kronor i tillvalsutrustning. Laserlamporna ger ett högeffektsljus som ska ha dubbelt så lång räckvidd (600 meter) som traditionellt xenon-ljus (300 meter). Laserdioderna är tio gånger mindre än traditionella lysdioder och enligt BMW drar laserlyset 30 procent mindre energi.

Motorista