VW:s nya suv tar sikte – mot XC90

1 av 15
Volkswagen Cross Coupé GTE
MOTOR

Volvo XC90 lanseras som bilen som ska rädda märket i USA – men det kommer bli en tuff kamp om suv-köparna.

Volkswagen visar nu upp den 360 hästkrafter starka laddhybriden Cross Coupé GTE och BMW har en laddningsbar X5 på ingång.
Vilken väljer du – rösta nedan!

Volvo har stora förhoppningar på nya XC90, speciellt i USA där modellen är livsviktig för tillverkarens överlevnad. Men nu kan Volkswagen grusa planerna – med nya Cross Coupé GTE. Tysklands motsvarighet för den amerikanska marknaden.

Bilen är en förhandsvisning av vad som komma skall. Nästa år drar nämligen tillverkningen av företagets helt nyutvecklade stora sjusitsiga suv igång i USA – och likheterna med XC90 är många.

Drivlinan

Båda bilarna har en bensinmotor kombinerat med elmotorer. För Cross Coupé GTE handlar det om en 3,6-liters V6:a på 280 hästkrafter som kopplas samman med två elmotorer med 54 respektive 116 hästkrafter. Sammanlagd systemeffekt blir 360 hästkrafter och Volkswagen uppger att bilen kan göras på ren el i 32 kilometer.

För i XC90 T8 Twin Engine sitter i ställen en betydligt mindre men turboladdad fyrcylindrig 2,0-litersmotor med 318 hästkrafter som jobbar tillsammans med en 82-hästars elmotor. Här menar Volvo att kombinerad effekt är 400 hästkrafter samtidigt som XC90 ska ha batterikapacitet för 40 kilometers räckvidd på ren el.

Storleken

Cross Coupé GTE mäter 4,85 meter på längden, vilket är tio centimeter kortare än XC90. Samtidigt menar Volkswagen att bilen som nu visas upp på bilsalongen i Detroit är en förhandstitt på den större sjusitsiga bil som börjar tillverkas nästa år. Räkna med andra ord med ett större överhäng bakåt – där det ska få plats två sittplatser.

Tekniken och utseendet

Volkswagen Cross Coupé GTE baseras på koncernens MQB-plattform och Volvo XC90 på företagets nya SPA-plattform. Det vill säga två skalbara och flexibla plattformar som ska stå till grund för stora delar av respektive företags modellutbud som möjliggör stora variationer och olika kraftkällor. Den produktionsfärdiga modellen av Cross Coupé ska nämligen vara förberedd för såväl bensin- och dieselmotorer som naturgas och bränsleceller.

Volvo i hela världen – VW enbart i USA

Skillnaden mellan XC90 och Cross Coupé är att svensken ska tillverkas i Göteborg och säljas över hela världen. Volkswagen-bilen ska i stället tillverkas i USA och enbart säljas där, vilket beskrivs som en kombination av ”tysk ingenjörskonst och design för amerikanska marknaden”.

Samtidigt lägger BMW sista handen på sin laddhybridversion av sin stora suv X5 eDrive. I den jobbar en turboladdad fyrcylindrig bensinmotor tillsammans med en 95-hästars elmotor.

Så, vad tror ni – kommer amerikanarna föredra den större V6:an i Volkswagens kommande modell eller nöjer de sig med den mindre men kraftfullare fyrorna som sitter i BMW och Volvo? Rösta nedan!