Geelys miljardklipp med Volvo-köpet

1 av 4 | Foto: Foto: AP
Ett år efter att Geely köpt Volvo sjösätter företaget sin utvecklingsplan – och bygger fabriker i Kina. Här med dåvarande vdn Stefan Jacoby.
MOTOR

Ett svenskt datorspel kostade fem miljarder mer än vad Geely betalade för hela Volvo Personvagnar.

2014 slog bilmärket försäljningsrekord. Nu talar mycket för att kineserna gjorde ett riktigt kap i finanskrisens fyndlåda.   

– Med facit i hand så framstår det som en god affär, säger Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Under året såldes svenska företaget Mojang. Microsoft betalde 18 miljarder kronor för att få lägga händerna på succéspelet Minecraft – vilket är fem miljarder kronor mer än vad Geely betalade för Volvo 2010. Då sålde ett krisdrabbat Ford av bilmärket. Sedan dess har många varit skeptiska till att de kinesiska ägarna skulle kunna förvalta ”den svenska ikonen”, bland andra Volvos tidigare vd.  

– De har inte de traditionerna – de har inte den tekniska kunskapen, sade PG Gyllenhammar till Dagens Industri.

Volvo utvecklades till ett fynd

Geelys magplask verkar dock ha uteblivit. För 2014 visar Volvo rekordsiffror med 465 866 sålda bilar och under första halvåret gjordes en vinst på 1,2 miljarder kronor. Försäljningen har drivits av en stark tillväxt i Västeuropa – och Kina som nu är Volvos största marknad. Där ökade märket med 32,8 procent. I backspegeln kan köpeskillingen 13 miljarder kronor ses som ett riktigt fynd för Geely. 

– Det visade sig vara värdefullt att köpa ett företag som hade tagit stryk av fordons- och finanskrisen. Med facit i hand så framstår det som en god affär. Att Kina har blivit Volvos viktigaste marknad är ett positivt besked för Geely. Samtidigt bidrar den starka dollarn till en rekordförsäljning. Och nu kommer Volvo med ett förnyat modellprogram – bland annat med nya XC90 som är en viktig bil, säger Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Tungt nu – men ljus framtid

Han anser att framtiden ser ljus ut för Volvo, utan några stora fallgropar. USA-marknaden har förvisso gått trögt, med ett tapp på 7,9 procent för hela 2014. Under de närmaste fem åren utlovar Volvo dock ett helt uppdaterat modellprogram, med ett nytt formspråk, ledande säkerhetsteknik och nya drivlinor.

Viktig tradition inom företaget

Tidigare har Martin Sköld ifrågasatt Li Shufus kritik om att Volvobilarna inte har varit lyxiga nog för Kinamarknaden. Sedan dess har Geelys koncernchef bytt tonläge och i dag tycks företagsledningen ha tagit till sig värdet av Volvos särart – något som är viktigt enligt docenten.

– Volvo har odlat ett antal kärnvärden. Redan från starten 1927 har man profilerat sig inom säkerhet. Andra styrkor är Volvos skandinaviska design och profilen som en familjebil. Det finns potential för att lära sig av den långa tradition som finns inom Volvo – det här är värdefull kunskap för ett yngre bilföretag, säger Martin Sköld.

Motorista