Calle Schulman anmäls för smygreklam

NÖJE

Calle Schulman, 37, anmäls till Konsumentverket för smygreklam.

Anmälaren menar att medieprofilen marknardsfört ett bilmärke på Instagram – utan att tydligt skriva att det är reklam.

– Jag har inga kommentarer till det mycket tydligt reklammärkta inlägget, säger Calle Schulman.

1 av 3 | Foto: Gustav Mårtensson / AFTONBLADET / 3160
Calle Schulman anmäls för smygreklam

Calle Schulman publicerade inlägget på sitt Instagramkonto den 20 juli och bilden föreställer flickvännen Sandhra Johnsson, 29, i en svart bil. I bildtexten räknar han upp fördelarna med bilföretaget och uppmanar läsarna att hyra bilar därifrån.

Nu anmäls inlägget till Konsumentverket. Anmälaren anser att det inte framgår tillräckligt tydligt att Schulman gör inlägget i samarbete med bilföretaget i fråga och att det är reklam.

”Mycket tydligt”

Flera följare riktar samma kritik mot medieprofilen i kommentarsfältet, men Calle slår ifrån sig.

”Det finns inga lagar. Man ska fatta att det är reklam när man läser inlägget. Och det är väldigt tydligt ovan. I övrigt är RO hopplöst föråldrat i sin syn”, skriver han.

Enligt marknadsföringslagen ska det framgå tydligt att ett inlägg i sociala medier är reklam. Dold marknadsföring är förbjudet.

Har fällts tidigare

Calle Schulman själv anser att han märkt ut samarbetet tydligt nog.

– Jag har inga kommentarer till det mycket tydligt reklammärkta inlägget, säger han.

Det är inte första gången Calle Schulman kritiseras för reklamsamarbeten. I maj fälldes han av Reklamombudsmannen för ett reklaminlägg för Silja Line.