KO: Reklam för Morbergs glögg strider mot lagen

Myndigheten: Reklamen uppmanar till alkoholbruk

NÖJESBLADET

En annons för Per Morbergs glögg uppmanar till alkoholbruk och strider mot alkohollagens krav.

Det menar Konsumentverket, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

”Smaken av julafton när den är som mest harmonisk.” Så beskrevs tv-profilen Per Morbergs starkvinsglögg i en tidningsannons som publicerades i slutet av förra året. Nu menar Konsumentverket att reklamen strider mot alkohollagens krav på särskild måttfullhet.

Myndigheten anser att reklamen uppmanar till alkoholbruk och att den inte är presenterad i saklig form. Till exempel innehåller den värdeomdömen, meningar som ”här är årets bästa glögg”, vilket inte är saklig fakta. De menar också att det är svårt att skilja på vad som är reklam, respektive redaktionellt material i annonsen.

Fått backning förr

Det är inte första gången som spritbolaget bakom reklamen klandras av Konsumentverket för något liknande. Så sent som 2015 lovade bolaget att sluta med den otillåtna marknadsföringen.

Spritbolaget, som importerar och marknadsför Per Morbergs drycker, får nu en möjlighet att lämna in ett yttrande i fallet. Därefter tar Konsumentverket ställning om eventuella åtgärder