Läckbergs ”mord” på Ica-Stig stoppades

Reklamfilmen slopades efter lastbilsattacken

1 av 2 | Foto: ICA
”Ica-Stig”, Loa Falkman.
NÖJE

Camilla Läckberg var redo att medverka i Icas påskreklam.

En reklam som skulle innehålla ett låtsasmord på Ica-Stig. Men filmen stoppades av Ica.

– Det var med hänsyn till alla inblandade, men även för alla kunder och tittare, säger Icas marknadsdirektör Mats Liedholm till Nöjesbladet.

Ica har sänt reklamfilmer i 16 år. Karaktärer som Ica-Stig, Ica-Jerry, Ulf, Roger och Kajsa har på ett underhållande sätt visat matvaror från butiken sedan 2001. Även rollistan är stjärnspäckad, med namn som Nordman, Barbro ”Lill-Babs” Svensson, Arne Weise och Gudrun Schyman.

I påskas skulle deckarförfattaren Camilla Läckberg ha medverkat i Ica-såpan.

”Är nu inte bara kvinnan som nästan var med i Mello utan också kvinnan som nästan var med i årets påskreklamfilm för Ica. Men ja skämt åsido, är mycket stolt över att Ica fattade beslutet att inte köra den på tv”, skriver hon på sin Instagram.

Filmen stoppades

I reklamfilmen skulle Ica-Stig, spelad av Loa Falkman, ha blivit utsatt för ett läskigt låtsasmord.

Men Ica valde att stoppa reklamfilmen. Camilla Läckberg förklarar varför in Instagraminlägget.

”Den skulle ha börjat rulla två dagar efter dådet som skakade Sverige och då den innehöll ett låtsasmord på Stig och bland annat poliser och polisavspärrningstejp så fattade Ica det kloka beslutet att inte sända den”.

Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica, förklarar beslutet närmare, som beror på lastbilsattacken på Drottninggatan i Stockholm:

– Påskveckans reklamfilm hade ett väldigt tydligt kriminaltema och skojade med kriminalromaner. Med tanke på händelsen den 7 april valde vi att inte sända filmen. Det kändes helt enkelt riktigt fel att skoja om brott i samband med det som hade hänt. Det var med hänsyn till alla inblandade, men även för alla kunder och tittare som vi tyckte skulle ha fokus på andra frågor den här veckan.

”Tack Ica”

Camilla Läckberg stöttar Icas beslut, men passar även på att skämta med sina Instagramföljare.

”Dock missade ni då inte bara mig som dryg reklamfilmsregissör utan även min ständiga parhäst Christina Saliba i rollen som fett dryg PR-agent. Hon behövde inte många tagningar för att sätta det he he (Love u C)”, skriver hon och fortsätter:

”Men tack Ica för ett empatiskt och ansvarsfullt beslut. Och tack alla Ica-handlare och bokhandlare som just nu gör ett fantastiskt jobb med boken! #ReklamFilmenSomFörsvann”.

Reklamfilmen kommer inte att sändas vid senare tillfälle.

– Storyn skulle man kanske kunna återanvända, men det var tydligt fokus på en kampanj vi hade med Camillas bok i våra butiker och som löpte den veckan. Filmen får anses som förbrukad i ett osänt skick, säger Mats Liedholm.

Kan det bli ett nytt samarbete med Camilla Läckberg?

– Det kan vi aldrig utesluta. Vi har aldrig hittills jobbat tillsammans med en och samma externa partner som spelar sig själv mer än en gång. Det här var andra gången vi hade tänkt göra det här med Camilla, men det är helt upp till framtida möjligheter och ömsesidiga intressen om en sådan ska ska ske igen.

Camilla Läckberg medverkade i Ica-såpan 2014, då hon var aktuell med boken ”Lejontämjaren”.