De tog hem Guldbagge-nomineringarna

1 av 6
NÖJE

”Hundraettåringen som smet från notan och försvann” har chans att vinna åtta priser på årets Guldbaggegala. ”Min faster i Sarajevo” och ”Jätten” kommer tätt därefter med sex nomineringar.

Kanske kan man beteckna det som en liten skräll att Felix och Måns Herngrens film ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann” är den film som har flest chanser att få priser på årets gala. Men så var det också ovanligt svårt att tippa vilka filmer som skulle nomineras den här gången.

Mer väntat var det kanske att ”Jätten” och ”Min faster i Sarajevo” skulle finnas med bland de nominerade.

Bästa kvinnliga huvudroll

I kategorin bästa kvinnliga huvudroll tävlar bland andra Karin Franz Körlof, Maria Sundbom och Tuva Jagell. Bästa manliga huvudroll kan gå till bland andra Jonathan Silén, Lennart Jähkel och Anders Mossing.

Bästa manliga biroll

Michael Nyqvist har nominerats i kategorin bästa manliga biroll för sin roll i ”Den allvarsamma leken” medan Liv Mjönes har nominerats till bästa kvinnliga biroll för sin roll i samma film.

– Ofta när det handlar om klassiker förväntas man gå klassiskt och prata konstigt. Det är inte min grej. Men när jag spelade framför allt mot Sverrir så hittade vi en fader-son-relation som är komplicerad och bara känns och inte är uttalad. Det är jag väldigt nyfiken på som skådespelare, säger Michael Nyqvist.

Bästa utländska film

Den prisbelönta tyska filmen ”Min pappa Toni Erdmann” är en av de filmer som har nominerats i kategorin Bästa utländska film.

Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris. Sedan 1964 har det delats ut av Svenska Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen under året som gått.

I fjol var ”En man som heter Ove” storfavorit med sex nomineringar, men det blev i slutänden ”Tjuvheder” som tog hem flest utmärkelser.

Ett par förändringar i baggens regelverk har gjorts sedan förra året. Bland annat har antalet nomineringar i några kategorier utökats.

– Med den bredd och talang som finns ville vi inkludera fler, säger Jannike Åhlund, Guldbaggejuryns ordförande.

Direktsänds

Den 10 januari presenteras de tre filmer som har nominerats till Biopublikens pris. Guldbaggegalan hålls på Cirkus i Stockholm den 23 januari och direktsänds i SVT. För femte gången i ordningen är det Petra Mede som leder galan.

– Guldbaggegalan är ganska nervöst, eftersom det finns folk där som jobbat länge med sin film. Det är en utmaning att få dem att släppa anspänningen, säger Petra Mede.

FAKTA

BÄSTA FILM

”Hundraettåringen som smet från notan och försvann” (regi Måns & Felix Herngren), ”Jätten” (regi Johannes Nyholm), ”Min faster i Sarajevo” (regi Goran Kapetanovic), ”Skörheten” (regi Ahang Bashi) och ”Sophelikoptern” (regi Jonas Selberg Augustsén) är nominerade till en Guldbagge för Bästa film.

FAKTA

BÄSTA REGI

”Granny´s dancing on the table” av Hanna Sköld, ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann” av Felix Herngren och Måns Herngren, ”Min faster i Sarajevo” av Goran Kapetanovic och ”Pojkarna” av Alexandra-Therese Keining är nominerade till en Guldbagge för Bästa regi.

FAKTA

BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL

Karin Franz Körlof i ”Den allvarsamma leken”, Maria Sundbom i ”Flickan, mamman och demonerna”, Tuva Jagell i ”Pojkarna” och Jessica Szoppe i ”Sophelikoptern” är nominerade till en Guldbagge för Bästa kvinnliga huvudroll.

FAKTA

BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL

Jonathan Silén för rollen som Simon i ”Det moderna projektet”, Lennart Jähkel för rollen som Einis far i ”Granny’s dancing on the table”, Milan Dragisić för rollen som Zlatan i ”Min faster i Sarajevo”, Anders Mossling för rollen som 11811 i ”Yarden”

FAKTA

BÄSTA KVINNLIGA BIROLL

Liv Mjönes för rollen som Dagmar Randel i ”Den allvarsamma leken”, Ia Langhammer för rollen som Morsan i ”Flykten till framtiden”, Svetlana Rodina Ljungkvist för rollen som Kristina i ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”, Sadzida Setić för rollen som Radmila i ”Min faster i Sarajevo”

FAKTA

BÄSTA MANLIGA BIROLL

Michael Nyqvist för rollen som chefredaktör Markel i ”Den allvarsamma leken”, Henrik Dorsin för rollen som Bengan i ”Flykten till framtiden”, Iwar Wiklander för rollen som Julius i ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”, Johan Kylén för rollen som Roland i ”Jätten”

FAKTA

BÄSTA MANUSKRIPT

Jan Vierth och Anders Sparring för manuskriptet till ”Bajsfilmen – Dolores och Gunellens värld”, Johannes Nyholm för manuskriptet till ”Jätten”, China Åhlander, Dragan Mitić och Goran Kapetanović för manuskriptet till ”Min faster i Sarajevo”, Sara Nameth för manuskriptet till ”Yarden”

FAKTA

BÄSTA FOTO

Ita Zbroniec-Zajt för fotot i ”Min faster i Sarajevo”, Anders Bohman för fotot i ”Sophelikoptern”, Ita Zbroniec-Zajt för fotot i ”Yarden”

FAKTA

BÄSTA KLIPP

Henrik Källberg för klippningen av ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”, Johannes Nyholm och Morten Højbjerg för klippningen av ”Jätten”, Therese Elfström och Tora Mkandawire Mårtens för klippningen av ”Martha & Niki”

FAKTA

BÄSTA KOSTYM

Kicki Ilander för kostymerna i ”Den allvarsamma leken”, Jaana Fomin för kostymerna i ”Flykten till framtiden”, Moa Li Lemhagen Schalin för kostymerna i ”Upp i det blå”

FAKTA

BÄSTA LJUD/LJUDDESIGN

Jan Alvermark för ljudet i ”Ester Blenda”, Peter Adolfsson och Henric Andersson för ljudet i ”Golden Girl”, Patrik Strömdahl för ljudet i ”Yarden”

FAKTA

BÄSTA MASK/SMINK

Anna-Carin Lock för mask/smink i ”Flykten till framtiden”, Eva von Bahr och Love Larson för mask/smink i ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”, Eva von Bahr, Love Larson och Pia Aleborg för mask/smink i ”Jätten”

FAKTA

BÄSTA ORIGINALMUSIK

Björn Olsson för musiken i ”Jätten”, Sophia Ersson för musiken i ”Pojkarna”, Jan Sandström för musiken i ”Sophelikoptern”

FAKTA

BÄSTA SCENOGRAFI

Anna Asp för scenografin i ”Den allvarsamma leken”, Liv Ask och Bengt Fröderberg för scenografin i ”Flykten till framtiden”, Mikael Varhelyi för scenografin i ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”

FAKTA

BÄSTA VISUELLA EFFEKTER

Fredrik Nord för effekterna i ”Hundraettåringen som smet från notan och försvann”, Henrik Klein och Petter Lindblad för effekterna i ”Siv sover vilse”, Tomas Näslund för effekterna i ”Upp i det blå”

FAKTA

BÄSTA KORTFILM

”6A” av Peter Modestij, ”Baby” av Lovisa Sirén, ”Kroppen är en ensam plats” av Ida Lindgren

FAKTA

BÄSTA DOKUMENTÄR

”Don Juan” av Jerzy Sladkowski, ”Martha & Niki” av Tora Mkandawire Mårtens, ”MonaLisa Story” av Jessica Nettelbladt

FAKTA

BÄSTA UTLÄNDSKA FILM

”Min pappa Toni Erdmann”, ”Mustang”, ”Sauls son”