Kakan Hermanssons kritik mot klädkedjan

1 av 3
NÖJE

Klädkedjan Monki har lanserat en kampanj för bad- och underkläder som ska passa alla.

Nu riktar Kakan Hermansson kritik mot kampanjen i sin blogg.

”Det här är inte en inkluderande kampanj”, skriver hon.

Profilen Kakan Hermansson är upprörd. Nu riktar hon skarp kritik mot klädkedjan Monki efter att varumärkets nya kampanj för bad- och underkläder lanserats. Kampanjen har som syfte att, med hjälp av oretuscherade bilder och med modeller i olika storlekar, inkludera alla.

Anledningen till Kakans kritik är inte att hon tycker idén i sig är fel, utan snarare att plaggen endast sträcker sig upp till storleken Large. På sin blogg skriver hon bland annat:

”Det slår slint i min skalle. Vi ska välkomnas in i en kampanj som ska inkludera, krossa normer och känslan vi ska gungas in i är att vi alla har en kropp som kan vara normen. Men bara dom med storlekar upp till Large. Det är inte speciellt inkluderande. Jag har inte haft på mig bad eller underkläder i storlek Large sen I don’t know, 7an typ”.

Hyllar kampanjbilderna

Hon hyllar dock att tjejerna på reklambilderna är både coola och oretuscherade, och menar att det är sådana bilder som hon själv önskar att hon hade fått se när hon var yngre.

”Tanken på att dessa bilder ska visas land och rike runt gör mig så lycklig. Tänk om jag som 12-åring hade blivit exponerad för detta, det hade betytt så mycket för min självkänsla, och tusentals andra unga personer”, skriver hon i bloggen.

”Vi är lyhörda”

Klädkedjan Monki bemöter Kakan Hermanssons kritik och menar att företaget ständigt arbetar för att utvecklas och bli bättre.

”Att inte retuschera modellerna i vårens bad- och underklädskampanj är ett nytt steg i ett pågående arbete för att stärka tjejer. Att ligga i framkant inom dessa områden kräver ständig självrannsakan och vi arbetar hela tiden för att utvecklas och bli bättre. Frågan om size range är en av sakerna som vi vill förbättra. Idag har vi en size range som spänner upp till L.

Vi har en siluett och en passform som passar många, men vi är också lyhörda för det faktum att våra kunder har framfört önskemål om utökade storlekar. I samband med vårt 10-årsjubileum i höstas tog vi beslutet att utöka med XL på större delen av sortimentet. Det kommer börja säljas med start hösten 2017”, skriver Monki i en kommentar till Nöjesbladet.