Tv-profilens attack mot egna kanalen - jämför med Sovjet

Rickard Olsson riktar skarp kritik mot SVT efter Vasaloppsbeslutet

NÖJE

Rickard Olsson petas från årets sändning av Vasaloppet.

Det får programledaren att rasa.

– SVT är en förkortning av Sovjet, säger han till GP.

I flera år har Rickard Olsson, 49, agerat åkande reporter i samband med Vasaloppet. Men i år får har inte vara med. Det har gjort programledaren minst sagt irriterad.

– Alla blir lika förvånade när jag säger att jag inte får åka i år. Alla undrar varför och jag svarar, jag vet inte, säger Rickard Olsson till GP.

Enligt producenten grundar sig beslutet i att man bland annat vill utveckla programmet.

– Han kommer inte vara åkande reporter hos oss den här vintern. Rickard har gjort det i ett par år nu. Det har gått jättebra han har varit härlig och populär i den rollen. Men vi utvecklar hela tiden vårt program och utbud och kikar på nya lösningar, säger Erika Christensson, ansvarig för sändningen av Vasaloppet, till tidningen.

Rickard Olsson köper inte förklaringen.

– Producenten som bestämt det låter som Maud Olofsson i Nuonaffären när hon svarar. Hon säger ”Vi skruvar alltid på formen för att göra det bättre”. Här tar man ju bort något som uppenbarligen fungerat utmärkt och fått ett otroligt folkligt genomslag. Det producenten gör är inte att göra något bra bättre utan att byta ut den som gjort det. Det är inte att utveckla, det är att avveckla.

Jämför SVT med Sovjetunionen

Rickard Olsson, som annars syns i SVT:s ”Vem vet mest?” avslutar med att rikta en ordentlig känga till kanalen.

– Det här är en för liten sak för en prestigefylld länsstyrelse som SVT. Men jag kan ju önska att de ändrar sig. Jag brukar ju halvt på skämt halvt på allvar säga att SVT är en förkortning av Sovjet. Icke vinstdrivande företag har en tendens att fungera mer som en slumpgenerator än företag som måste gå med vinst för att betala ut löner.

Vasaloppet går i år av stapeln 5 mars, och visas som tidigare på SVT.