Nye chefen: Svårt upptäcka förändringarna

1 av 3 | Foto: URBAN ANDERSSON
Thomas Nilsson.
NÖJE

Mikael Olsson avgick som tv-chef i lördags.

Men snart blir hans vision av det nya Sveriges Television verklighet.

- Ja, kursen ligger fast, säger Thomas Nilsson, tillförordnad programdirektör på SVT.

Hårda sparkrav och över 300 anställda varslade.

Situationen på SVT förändras inte efter Mikael Olssons dramatiska sorti från chefsposten i lördags.

Förändringen av kanalernas profiler bär också hans signum. I den mån man kan tala om profilering.

För det ovana ögat ser det nya SVT1 och SVT2 ut att ha samma blandning av nyheter, drama, nöje, kultur och dokumentär - inte den omtalade förändringen med ett "allmängiltigare" SVT1 och ett "spetsigare" SVT2.

- Ja, förändringarna är svåra att upptäcka på papperet. Det är i programmens attityd som man kommer att märka något, säger Thomas Nilsson.

Ny logotyp

Den 15 januari ska det nya SVT sjösättas. Det tydligaste tecknet på förändringen blir kanalens nya logotyp - en svart stjärna med orange (SVT1) eller blå (SVT2) bakgrund - som successivt ska ersätta det 20 år gamla SVT-emblemet.

Som Aftonbladet tidigare avslöjat är den mest dramatiska förändringen att "Rapport" och "Aktuellt" byter kanal med varandra. Andra nyheter är samhällsprogrammet "Uppdrag granskning" med Kattis Ahlström, nya popprogrammet "Pop i fokus" lett av Per Sinding-Larsen, daglig kulturbevakning och en ökad satsning på dokumentärfilm.

Dan Panas