”Det här har gått för långt”

Teaterförbundet går in i ordkriget på Stadsteatern

1 av 3 | Foto: Lars rosengren
KRITISK Tomas Bolme är ordförande för Teaterförbundet och han ser allvarligt på situationen. Han säger att det är arbetsgivarens uppgift att dra i handbromsen när någon kommer påverkad till jobbet.
NÖJE

Suzanne Ostens kritik mot Stockholms stadsteater får nu gehör.

Skådespelarklubben ska utreda turerna kring produktionen "Sotarpojken".

- Någon borde ha satt stopp tidigare, säger Tomas Bolme, Teaterförbundets ordförande.

De senaste dagarna har Suzanne Osten kritiserat Stadsteaterns ledning för sättet att hantera regissören Thorsten Flinck när han arbetade med "Sotarpojken". Produktionen skulle ha haft premiär 25 november. Nu är den framskjuten på obestämd tid.

Enligt Suzanne Osten bottnar situationen i att ansvariga blundat för regissörens missbruksproblem.

Flinck är befriad från jobbet

Skådespelarklubben ska nu undersöka vad som egentligen hände.

- Utifrån vad vi får reda på kommer vi att vända oss till teaterledningen med frågor om vilka beslut som fattats och inte fattats. Sedan får vi se om vi är tillfredsställda med svaren eller inte, säger klubbens ordförande Anders Johannisson.

Stadsteaterns chef Peter Wahlquist vill tona ner rabaldret. Det faktum att Thorsten Flinck tilldelats en assistent, som haft i uppgift att få honom att hålla repetitionstiderna, förklaras på följande sätt:

- Han är en egensinnig, ibland besvärlig människa, med svårigheter att hålla tider. Kontakterna oss emellan var täta och då fanns inga tecken på att problem av den här sorten skulle funnits med i bilden. Inte heller någon av aktörerna framförde klagomål.

Thorsten Flinck är nu entledigad från uppsättningen och för tillfället även befriad från sitt ordinarie jobb på Dramaten.

"Samtliga inblandade har drabbats"

Mats Holm, Musikerförbundets facklige ordförande på Stadsteatern, är kritisk till hur ärendet hanterats.

- Samtliga medverkande i "Sotarpojken" drabbades av missförhållandena. Trots att Thorstens missbruk och sätt att sköta arbetet var välkända valde ledningen under lång tid att inte agera. Det hände till och med att skådespelare grät öppet på grund av den förvirring som rådde.

- Löften bröts gång på gång, men man valde hela tiden att fortsätta se honom som ett geni i stället för den missbrukare han faktiskt är. Det hände till och med att ensemblen skälldes ut av teaterchefen då de inte klarade av situationen.

Tomas Bolme ser allvarligt på det inträffade.

- Samma regler ska gälla på en teater som på vilken annan arbetsplats som helst. Det faller på arbetsgivarens ansvar att dra i handbromsen om någon kommer påverkad till jobbet. Sådana här historier skadar branschen och här har det gått för långt. I mitt tycke kan man inte rättfärdiga att skattemedel används som i fallet "Sotarpojken".

Thorsten Flinck gick inte att nå för en kommentar i går. Han har i Aftonbladet tidigare bekräftat sina missbruksproblem.

Dramatens chef Ingrid Dahlberg vill inte kommentera historien.

Lars Johansson