NÖJE

Film är bäst på bio.

Men vilka filmer var egentligen bäst under året som gått?

Puls filmrecensenter har pratat ihop sig.

1 Magnolia

Han är kaxig, blott 30-årige Paul Thomas Anderson.

Trots att ”Boogie nights” (1997), hans film om porrfilmsbranschen i 1970-talets i Los Angeles, mer blev kritiker- än publikfavorit, lyckades han skrapa ihop pengar och massor av kända skådisar för att göra ”Magnolia” – en över tre timmar lång film som följer ett antal inte särskilt lyckliga människor i Los Angeles under ett dygn.

Precis som i Robert Altmans delvis liknande ”Short cuts” (1993) korsas personernas vägar, inte sällan med rätt olyckligt resultat.

Att sätta sig framför en Anderson-film, är som att slå sig ned i soffan hos en hypnotisör.

Man sugs sakta men säkert in i hans värld och när de drygt tre timmarna är över, återstår bara som en stor tomhet. Man vill inte överge de här människorna, man vill veta mer om dem. Och det efter en slutscen som? tja, den liknar definitivt ingenting som tidigare har skådats.

Ensemblen är strålande: Jason Robards, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, John C. Reilly, William H. Macy, Melora Walters och Philip Baker Hall.

Och så Tom Cruise.

Som mer eller mindre ställde upp gratis för att han var så förtjust i manuskriptet. Han spelar Frank ”T.J.” Mackey, en cynisk man som håller kurser i hur man förför kvinnor.

Cruise har aldrig varit bättre, blev Oscars-nominerad och borde ha vunnit den statyett som Michael Caine fick för Lasse Hallströms ”Ciderhusreglerna”.

På bio sågs filmen av bara knappt 60 000 personer. Men nu finns årets bästa film på video sedan en tid tillbaka.

bio 2000