Han är filmvågens gudfader

1 av 6 | Foto: SONET FILM
SONETFILMER SOM KAN FÅ GULDBAGGAR: ”Jalla! Jalla!”.
NÖJE

En ny svensk filmvåg sköljer över oss. Unga hungriga regissörer och skådespelare berättar historien om Sverige på sitt eget sätt - fjärran från jönssonligor, sällskapsresor och pretentiösa dramer.

Deras verklighet är tuff, blodfull, mångkulturell - och rock’n’roll. Och den lockar hundratusentals människor till biosalongerna.

I en serie artiklar speglar Aftonbladet den nya svenska filmen.

I dag: gudfadern.

Han är den unga svenska filmvågens gudfader.

Peter Possne, 44, vd på Sonet Film, har hjälpt filmer som ”Fucking Åmål”, ”Tillsammans", ”Jalla! Jalla!” och ”Vingar av glas” att nå en storpublik.

- Svensk film kan erövra världen igen, säger han.

Stig-Helmer och Jönssonligan.

Så brukar svenska filmsuccéer stavas.

Men nu händer något nytt.

I söndags presenterades kandidaterna till årets stora svenska filmpris - Guldbaggen.

Och Peter Possne fick 14 skäl att jubla.

Så många nomineringar gick nämligen till filmer som hans Sonet Film lanserar och distribuerar.

- Det är fantastiskt. Jätteroligt faktiskt, säger han.

Men inte förvånande.

Nära hälften av dem som gick på bio förra året löste biljett till filmer som distribuerades av Sonet - en triumf för den lilla uppstickaren som för 16 år sedan började utmana dominanterna SF och Sandrew.

Det finns bara ett sätt att lyckas

- Det finns bara ett sätt att lyckas och konsekvent upprepa framgången i den här branschen och det är att bara jobba med det man verkligen brinner för. Den inställningen delar jag med flera av de regissörer och producenter som vi jobbar med, säger Peter Possne.

Regissörerna heter bland annat Lukas Moodysson, Reza Bagher, Josef Fares och Geir Hansteen-Jörgensen.

Inga namn man skrev med guldbokstäver i filmernas förtexter direkt - fast det var förstås före ”Fucking Åmål”, ”Tillsammans”, ”Vingar av glas”, ”Jalla! Jalla!” och ”Det nya landet”.

Liksom kollegan och samarbetspartnern Lars Jönsson var Peter Possne snabb att fånga upp de nya unga och hungriga filmarna.

Hur vågar man satsa på filmer med okända regissörer och skådespelare?

- Svaret är enkelt. Eftersom vi bara satsar på det vi tycker jävligt mycket om handlar det först och främst om att göra ett val. När det är gjort är det bara hårt arbete som gäller - att lansera filmen så professionellt som möjligt.

- När man väl bestämt sig för att satsa finns det ingen väg tillbaka. Även om resultatet inte blir som man trodde löper man linan ut. När man jobbar ihop med folk som känner lika starkt för projektet vill man inte göra dem besvikna.

- Och pengar och marknadsandelar har aldrig varit det viktigaste för mig. Vi har aldrig strävat efter att vara störst eller vackrast - däremot vill vi vara bäst, säger Peter Possne.

Sonet Film bildades för 16 år sedan och specialiserade sig först på att distribuera engelsk och fransk film i Sverige. Succéer som ”Delikatessen”, ”Det stora blå”, ”Nikita” och ”Ungkarlsbabyn” gav bolaget gott rykte. Svenska producenter och regissörer började intressera sig för nykomlingen. Och efter ”Jägarna”, ”Änglagård” och ”Fucking Åmål” var Sonet helt plötsligt en maktfaktor att räkna med i svensk filmindustri.

”Det handlar om en ny filmvåg”

Peter Possnes dröm är att åter göra Sverige till en världsnation inom film. Sonet vill också vara en plantskola för nya förmågor och har bland annat startat ett projekt för unga manusförfattare.

- Det handlar verkligen om en ny filmvåg. Det bubblar av talanger som vill fram, precis som det var inom tennisen efter Björn Borgs genombrott, säger Peter Possne.

En Oscar till någon i den nya svenska filmvågen är en annan av hans visioner.

- Visst är det möjligt. Lukas Moodysson rankas som en av världens mest lovande regissörer av tidningen Variety. Reza Bagher, Josef Fares, Anders Nilsson, Geir Hansteen-Jörgensen, Kjell Sundvall och Daniel Lind-Lagerlöf skulle också kunna göra internationella filmer.

Dan Panas