Det hänger på låten

Puls tar med dig på jingel-tangel

1 av 3
Dum-dudum-dumdum-dudum-dum dum dududum dum - attjo!
NÖJE

Sportspegeln snodde sin från ”Shaft”. Luuk från Stevie Wonder. Men de flesta är specialskrivna.

Och i några fall är de så bra att de blir klassiker.

Det handlar om vinjettmusik.

Puls har kollat upp vilka som gör jinglarna. Och hur de gör.

De är sällan längre än 45 sekunder. På den tiden ska de fånga hela känsloregist-ret i det program det presenterar.

- Själva kompositionsbiten brukar ta mellan tre dagar och en vecka, säger Anders Neglin som gjort vinjettmusiken till ”Rederiet”. Nästa bit är att gå igenom: Vilka resurser har vi? Ska vi spela in med synt eller riktig orkester?

Anders Neglin har

arbetat med att göra vinjettmusik sedan 1980. Han ligger inte bara bakom dramaserier som ”Varuhuset” och ”Hassel” utan också faktaprogram som ”Vetenskapens värld” och ”Dokument utifrån”.

- Vinjettmusiken ska ge en doft av de olika saker som finns i programmet. I ”Rederiet” delade vi in den i tre delar. Den första delen speglar storfinans, den andra nattklubb, kärlek och den tredje romantik, sorg och vemod.

Melodin får gärna

vara catchig. Men inte FÖR catchig.

- Bra vinjettmusik har någon slags krok som man känner igen och fastnar. Men om det är för hitbetonat så kan serien snabbt kännas gammal om den ska gå i tio år. Den bör hålla länge. I bästa fall ska den ju nötas väldigt mycket.

Långt ifrån alla specialskriver vinjettmusiken. I åtskilliga fall rör det sig om kända låtar som återanvänds:

”Sportspegelns” gamla signaturmelodi är hämtad från temat i filmen ”Shaft”. ”Mitt i Naturen” använde Vangelis klassiska tema från ”Triumfens ögonblick”, och även nyare program använder i allt större utsträckning låtar.

”Big brother” använde Infinite Mass ”Enter the dragon” och ”Luuk” Stevie Wonders ”Yesterme, yesteryou, yesterday”.

- Du får ett extravärde gratis om det är en känd låt som du kanske inte får om du skriver en. Det är svårt att hitta någon som kan tävla med Stevie Wonder. Texten kanske inte är applicerbar, men den är svängig och har en sorts värme. Man blir glad när man hör den, säger John Nordling, på EFTI som producerar ”Luuk”.

- Om folk tycker att den är så bra smittar det av sig på vinjetten. Då tycker de redan före programmet att de mår bra.

Johan Brännström