Aftonbladets skribenter om Polarpristagarna

NÖJE

Aftonbladets musikredaktör Per Bjurman och kulturjournalisten Mikael Strömberg tyckte till om årets Polarpristagare.

Burt Bacharach är ett förväntat, lite tråkigt val, enligt Per Bjurman. Men Stockhausen är mer av galen vetenskapsman, menar Strömberg.

Bjurman om Bacharach...och om problemet med priset

Burt Bacharach får årets Polarpris. Vad tycker du om det?

- Det känns väl helt okej fast lite tråkigt, lite förväntat...som ett ”jaha”. Han är ju begåvad, men ändå.

Du är inte så entusiastisk över priset över huvud taget. Varför?

- Jag tycker att hela idén är lite magstark, att tro att man delar ut ett ”Nobelpris” i musik. Det har ju inte sådan status, och kan inte få det om man ska dela ut ett pris på en miljon kronor till folk som är så rika att det är en 25-öring för dem.

Finns det något sätt att ge priset status?

- Ja, man har ju trott det genom att folk nuförtiden faktiskt kommer och hämtar det. Dylan kom ju ifjol, även om han inte var så entusiastisk.

- Och ger man det till en så snäll figur som Burt Bacharach så är det ju lugnt. Han kommer garanterat att komma till utdelningen.

Men det kommer att fortsätta att vara ett pris som delas ut för ”lång och trogen tjänst”?

- Det är det säkert. De har ju börjat så sent att de har hela rockhistorien att beta av. De kan ju inte gärna ge det till till exempel Badly drawn boy även om det vore kul.

Strömberg om Stockhausen

Karlheinz Stockhausen får Polarpriset i den klassiska klassen i år. Vad tycker du om det?

- Det är ju alltid tonsättare som betytt mycket för musikens utveckling som har fått priset. Och Stockhausen var en av de allra första som gjorde elektronmusik. Stycket ”Gesang der Jünglinge” från 50-talet är väl mest känt.

- Han har hittat egna kompositionssätt och han har också idéer om hur nya typer av konsertlokaler ska se ut och hur man ska ställa högtalare - han var en av de första som jobbade med surroundljud. Så bland ”studionördar” och remixare så är han ett stort namn, även om han skriver ganska knölig musik. Väldigt uträknad, väldigt matematisk.

Stockhausen har betytt en hel del för dagens populärmusik också.

- Utan Stockhausen hade det inte funnits grupper som till exempel Kraftwerk, och kanske inte syntpop överhuvudtaget. Och Björk är en person som har lyssnat väldigt mycket på Stockhausen, och som läst hans böcker om ljud.

- Jobbar man med samplingsmusik, som Björk och många andra gör, så är hans idéer och filosofier ganska avgörande.

Vad är det som slår igenom i den musiken?

- Han har ju tanken att alla ljud är musik. Han är lite av den klassiska musikens Frank Zappa - en galen vetenskapsman som går loss i laboratoriet.

- Han jobbar mest med släkt och folk som verkligen känner till hans musik. Lite sektartat.

Han verkar vara en speciell person.

- Det finns en sida av honom som de som inte riktigt gillar honom brukar framhålla. Att han är vår tids Wagner. Och visst har han lite storhetsvansinne. Det finns inga ”men” i hans musik.

- Han påstår att han har varit på Sirius och säger ibland att han är från en annan planet...så något har väl kanske lossnat i skallen på honom.

Tror du han kommer till Stockholm för att hämta priset?

- Det tror jag. Han var på elektronmusikfestivalen i Skinnskatteberg i somras...och dansade runt midsommarstången.

Mattias Källman