Lara utmanar Britney

Dataspelsbranschen satsar på att gå om skiv- industrin

TUFF KONKURRENS Nu kanske Britney Spears får konkurrens om väggutrymmet i pojkrummet av hjältinnor i dataspel. Här i form av Angelina Jolie, som spelar Lara Croft i kommande ”Tomb Raider”.
Foto: ABACA/SCANPIX
TUFF KONKURRENS Nu kanske Britney Spears får konkurrens om väggutrymmet i pojkrummet av hjältinnor i dataspel. Här i form av Angelina Jolie, som spelar Lara Croft i kommande ”Tomb Raider”.
NÖJE

Lara Croft utmanar Britney Spears.

Nu siktar dataspelsindustrin på att bli större än skivbranschen.

- Vi räknar med att växa cirka 100 procent per år, säger Thomas Löfblad, vd för svenska spelföretaget UDS.

Shenmui för Dreamcast.
Shenmui för Dreamcast.

Dataspel är inte längre bara ett nöje för finniga tonårspojkar.

Lara Croft, Link och Mario är i dag lika kända som Britney Spears, Backstreet Boys och N’Sync.

Dataspelsindustrin är på stark frammarsch.

Köpte 3,6 milj dataspel

1999 köpte svenskarna över 3,6 miljoner dataspel för sammanlagt 677 miljoner kronor.

Ännu är det en bit kvar till skivindustrins siffror. Samma år såldes drygt 27 miljoner skivor i Sverige för över 3 miljarder kronor.

Men det hindrar inte dataspelstillverkarna från att jämföra sig med stjärnproducenterna i Cheiron Studios - fast betydligt mer anonyma.

Är allt i ett

- Vi är ju artist, producent och arrangör i ett. Vilken uppmärksamhet ett sådant bolag i filmbranschen eller skivbranschen skulle få, säger Thomas Löfblad, vd på spelföretaget UDS.

UDS producerar spel baserade på den tecknade tv-serien "Futurama", gör biljaktsspel för amerikanska mediejätten Fox och kom nyligen med en ny version av det populära barnspelet "Mulle Meck".

Når ny storpublik

Den övriga nöjesindustrin följer noga dataspelsbranschens kometkarriär.

Filmbolagen har valt att haka på.

Skådespelerskan Angelina Jolie är på gång med tre filmer i rollen som ”Tomb Raider”-hjältinnan Lara Croft.

Rollspelet ”Final Fantasy” får snart premiär som animerad film.

Tidigare har bland andra ”Mortal Kombat”, ”Wing Commander” och Nintendos Mario gått upp på biograferna.

Skivbolagen ser också dataspelen som ett sätt att nå en ny stor publik.

Tuff konkurrens för cd-skivan

I framtiden kommer cd-skivan att få tuff konkurrens av spel eller dvd som också innehåller hitlåtar av heta artister, spår Lars Gustafsson, vd för skivindustrins branschorgan IFPI.

Förra årets svenska försäljningssiffror för dataspel är ännu inte klara.

Prognoserna talar om en liten - men förväntad - minskning

Orsaken är att köparna väntar in den nya speltekniken från jättarna Sony, Nintendo och Microsoft som lanserar de nya tv-spelen Playstation 2, Gamecube och

X-box.

Mest sålda spel under 2000:

De mest sålda spelen i Sverige under vecka 2:

Dan Panas, Henrik Rudin