Nätverk för hiphop

streetzone.com lyfter fram hiphopen online

NÖJE
Andreas Melin är mannen bakom streetzone.com
Foto: MARIA ÖSTLIN
Andreas Melin är mannen bakom streetzone.com

Tre Rockbjörnar ljuger inte. Hiphopen är här för att stanna på bred front.

Amerikanska Eminem är en av de riktigt stora som är med och banar väg för att även svensk hiphop ska ha en chans att spridas utanför de inre kretsarna. Men att hiphopen fick sitt fäste i Sverige redan innan många av dess största fans var födda visar att det är en publik med stor åldersspridning och med olika behov, för att tillgodose dessa har Andreas Melin dragit igång streetzone.com.

- Jag kallar det informationscenter för svensk hiphop. Devisen jag har är att den ska vara både för nybörjare och veteraner, säger Andreas som är hemsidans grundare.

Den yngre surfaren

som växt upp med cd kan där få svaret att den ofta förekommande termen "b-sida" är baksidan av en vinylskiva, medan äldre hiphopare kan ta del av nyheter och lyssna på ny svensk hiphop.

- Jag har inget egenintresse i det här, det handlar om att kunna hjälpa andra. Sidan finns inte för att bli ett varumärke i sig, utan för att hjälpa musikgenren. Varje dag publicerar jag tre nyheter och en gång i veckan finns en ny laglig mp.3-fil från någon svensk hiphopgrupp, säger Andreas.

Nyligen släppte Streetzone-skivan "Jakten på under-orden" som är en samlingsplatta som dokumenterar en del av vad som släppts de senaste åren i Sverige, och Streetzone har även planer på att utvecklas till ett eget skivbolag. Dessutom är ett team på 80 personer organiserat över hela landet som får utskick från både stora skivbolag och små oberoende bolag.

- Det handlar om att få ut hiphop till städer utanför storstäderna, säger Andreas.

Karin Salmson (kalas@aftonbladet.se)