”Oschyst mot skivköparna”

Men skivindustrin säger nej till hårdare kontroll av topplistorna

NÖJE

manipuleras av skivbolagen.

Men skivbranschen ser inget behov av att skärpa kontrollen.

– Det går att lura topplistan men jag tror inte att det sker med avsikten att nå högre placeringar, säger Lars Gustafsson, vd för branschorganen IFPI och GLF.

I går kunde Aftonbladet avslöja hur försäljningslistan manipuleras. Genom att ge butiker rabatter och gratiserbjudanden som inte syns i den officiella statistiken kan skivbolagen få skivor att klättra på topplistan.

Så här kan det gå till berättar skivbutiksägare för Aftonbladet:

Ett skivbolag gör ett avtal med en skivbutik om att butiken får 50 gratisexemplar om den köper 100 fullprisskivor av en viss artist.

Skivorna är försedda med en elektronisk så kallad PPD-kod som talar om att de är just fullprisskivor. PPD-koderna registreras av GLF när skivorna säljs.

Tack vare rabatten kan butikerna sänka priset till nivåer som motsvarar midprice (vanligen 99–149 kronor i butik) som lockar kunder. Men tack vare fullpris-koden registreras inte skivan på GLF:s speciella midprice-topplista utan på den stora försäljningslistan.

Lars Gustafsson är vd för svenska IFPI – en sammanslutning för skivbolagen i Sverige.

Han är även vd för systerorganisationen GLF som ansvarar för den svenska försäljningslistan.

”Det är inget problem”

– Vi på topplistekansliet kan inte se de eventuella rabatter som skivbolagen ger till butikerna. Men jag ser det inte som ett problem. Listan speglar ju fortfarande vilka skivor som säljs, säger han.

Men alla skivor konkurrerar ju inte på lika villkor?

– Jag tror inte att något skivbolag avsiktligt ger rabatter bara för att komma in på topplistan.

De ger väl rabatter för att sälja mer – och komma in på listan?

– Ja, självklart vill de sälja mer. Men topplistan har inte SÅ stor betydelse.

Avslöjar inte rabatterna

De stora skivbolagens vd:ar efterlyser inte heller hårdare kontroll. Ingen av dem säger sig ge gratiserbjudanden till butiker.

– Men visst kan det finnas mindre seriösa aktörer som gör allt för att slå systemet, säger Björn Lindborg, vd på BMG.

Sanji Tandan, vd på Warner:

– Att ”prisa” sig in på topplistan är varken schyst mot branschen eller konsumenterna. Men stora rabatter är inte lönsamma i längden. Finns det ingen naturlig efterfrågan försvinner man snabbt från topplistan.

Åsa Törneryd är vd på Virgin, ett av skivbolagen som uppges ge butiker mycket stora rabatter på vissa skivor.

– Jag kan inte avslöja hur våra eventuella rabatter ser ut på grund av konkurrensskäl, säger hon.

Dan Panas