Britney tjänar miljoner på reklam

NÖJE

HOLLYWOOD

Hon blir mångmiljonär på sin musik.

Men det räcker inte för Britney Spears.

Den 19-åriga popstjärnan säljer sig till allt från läskföretag till schampotillverkare.

Bara i år garanterar reklamuppdragen henne intäkter på närmare 50 miljoner kronor.

Häromdagen slöt hon ett avtal med Pepsi som enligt USA Today är värt 20 miljoner kronor.

Fantasisummorna är resultatet av hennes förvandling från enbart tonårsidol till bred artist.

Den bedömningen gör i alla fall Dawn Hudson, vice vd för Pepsis reklamavdelning.

- Hon är på väg att genomföra förvandlingen. Hon kommer att överraska många, säger han.

I hopp om det bygger företaget hela sin nästa stora kampanj runt henne.

På Oscarsgalan den 25 mars sänds företagets första reklamfilm med Britney.

För Kidsmarketing.com: s delägare Judith Jewer är det självklart vad som är Britneys dragningskraft:

Säljer på sex

- Sex. Den som har Britney i annonserna påverkar direkt miljoner tonåringar, säger hon.

Här är andra företag som Britney hjälper till att sälja:

Clairol: I mer än ett år har schampoföretaget använt Britney. Bolaget sponsrade hennes fjolårsturné.

McDonalds sålde i somras hennes cd.

Polaroid: Företaget har använt Britney i tv, tidningar och radioreklam. Företaget var också med och sponsrade hennes turné.

Sketchers: Britney medverkar i annonser för företaget utanför USA.

Förenade mejerier: I två år har Britney synts i de i USA omtalade Got Milk?-annonserna. Hon är den enda kändisen som medverkat i två olika kampanjer.

Sweet16.com: Här finns en "Britneyaffär" där fans exempelvis kan köpa Britneys lavalampa.

Youtopia.com: Sajten för tonåringar har gjort Britney till talesperson. I utbyte äger hon en del av bolaget.

Magnus Sundholm